Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 april 2019

Langebrug wordt vervangen


OUD ADE – De gemeente Kaag en Braassem draait op voor de vervanging van de Langebrug. De droomwens, dat de kosten hiervoor voor de Provincie Zuid-Holland zouden zijn, is definitief doorgeprikt. Binnenkort moet de gemeenteraad 140.000 euro beschikbaar stellen voor de voorbereiding van de vervanging van deze Langebrug. Het bouwen van een nieuwe brug zit niet bij dat geld inbegrepen; dat gaat een veelvoud kosten van dit bedrag.



Lang heeft het gemeentebestuur volgehouden, dat de Langebrug geen eigendom is van Kaag en Braassem en dat deze gemeente dus niet verantwoordelijk is voor de vervanging. Maar de Provincie kon documenten voorleggen, waarin onomstreden aangetoond wordt dat de toenmalige gemeente Alkemade (en nu dus Kaag en Braassem) wel degelijk eigenaar is van de brug. Deze documenten waren niet bekend bij het gemeentebestuur, geeft wethouder Yvonne Peters toe. ,, Wij hebben die dossiers gezocht en niet gevonden. Er zijn heel veel meer stukken uit de jaren 70 tot 90. Ik zeg niet dat ze verdwenen zijn, maar we kunnen ze niet vinden. Zoals we nu archiveren is het op een ander niveau dan het toen was.’’



Het geld voor de vervanging van de brug moet uit de algemene reserves van de gemeente komen. Nu ligt daar nog ruim 11 miljoen euro in en dat is meer dan voldoende voor een nieuwe Langebrug, zo verzekert de wethouder. Wel kon ze een kleine meevaller aankondigen; de gemeente Teylingen laat tegelijkertijd de naastgelegen fietsbrug vervangen en zal daarom ook een (klein) deel van de kosten op zich nemen. Nieuwe onaangename verrassingen van onderhoud of vervanging van andere bruggen zijn er niet, zo verzekert Peters.

De slechte bewapening van de Langebrug wordt iedere drie maanden gecontroleerd. Inmiddels is ook een kleine frustratie van de automobilisten aangepakt. De stoplichten bij de Langebrug waren zó afgesteld, dat je vaak minutenlang moest wachten, zonder dat er verkeer van de andere kant kwam. Deze zogeheten ‘roodtijden’ zijn verminderd, zodat de stoplichten van beide kanten vaker op groen staan.