Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 mei 2019

Meer vliegoverlast


KAAG EN BRAASSEM – Vorig jaar is het aantal vliegtuigbewegingen van Schiphol gegroeid tot 497.400 vliegtuigen. Bijna de helft van al die vliegtuigen gingen over het Groene Hart en de Bollenstreek. Schiphol blijkt de regels van de nachtvluchten te overtreden, zo blijkt uit de rapportage van de metingen van het vliegtuiggeluid 2018.



Maar liefst 238.471 keer spoot een vliegtuig kerosinedampen over de Rijn- en Veenstreek. Het aantal nachtvluchten, dat Schiphol mag hebben, is volgens de doelstellingen uit het Aldersakkoord maximaal 29.000. Maar dit aantal werd met maar liefst 2.200 vluchten (bijna 10%) overschreden. De nachtelijke startroutes vanaf de Kaagbaan komen over heel Holland Rijnland, met specifiek overlast in Kaag en Braassem, Lisse-zuid en Nieuwkoop, omdat de vliegtuigen daar nog laag vliegen met vol vermogen.

Het aantal klachten over overlast steeg ook; met maar liefst 64%. De sterkste stijging was onder meer in Nieuwkoop, Leiden, Oegstgeest en Teylingen. Niet alleen zijn er bij inwoners zorgen over het geluid; ook de ultrafijnstofuitstoot van de passerende vliegtuigen kan schadelijk zijn voor alle onderwonenden. Kinderen die buitenspelen en overladen worden door kerosinefijnstof; hoe vaak komt het voor en in hoeverre is dat schadelijk? De gemeente Kaag en Braassem gaat de ultrafijnstofuitstoot van Schiphol uitzoeken, zo laat burgemeester Marina van der Velde weten.



De gemeenteraad heeft geld beschikbaar gesteld om ultrafijnstofmeetsystemen van Sensornet te plaatsen. Die 10.000 euro is net genoeg om de ultrafijnstofmeters drie maanden te laten draaien. Maar Van der Velde heeft in de regio gelobbyed; als na drie maanden blijkt, dat de ultrafijnstofmeters succesvol werken, gaan omliggende gemeenten er aan meebetalen. En zo worden de totale kosten van 40.000 euro per jaar gezamenlijk gedeeld.

Van der Velde: ,, Het RIVM zegt dat hier de norm niet overschreden wordt. Dat zal wel, maar de raad heeft 10.000 euro per jaar beschikbaar gesteld en dus gaan we die pilot drie maanden doen. En als de pilot slaagt, dan rollen we dit in de regio uit.’’ In de loop van dit jaar worden de ultrafijnstofmeters geplaatst in de gemeente Kaag en Braassem.