Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 juni 2019

Column


OV

KAAG EN BRAASSEM – De opkomst van elektrische voertuigen blijkt een bedreiging te zijn voor het openbaar vervoer. Dat staat in een document, dat is voorgelegd aan het gemeentebestuur. ,,De opkomst van individueel elektrische voertuigen (e-bike, e-scooter) is een concurrent van de bus en kan daarmee de bezettingsgraad van de bus negatief beïnvloeden’’, zo valt te lezen. Hierdoor worden  buslijnen ‘minder winstgevend’, oftewel; de verliezen worden groter. Het gevolg hiervan is, dat de overheidsbijdragen per rit omhoog moeten, zodat dezelfde dienstregelingen geboden kunnen worden.

Dit is een nieuw voorbeeld van de kolderieke wereld waarin we nu leven, waarde columnlezer. We moeten van het gas af, omdat de Groningers liggen te schudden in de bedden. Maar de Rijksoverheid bedenkt niet, dat we ook gas uit de Noordzee, van Noorwegen of Rusland kunnen gebruiken. Ondertussen deelt de Duitse overheid subsidies uit, zodat haar inwoners overstappen op gasaansluitingen.

Om de CO2 uitstoot te compenseren, worden er biomassacentrales gerealiseerd. Om die stookovens te voeden worden er in het hele land massaal bomen gekapt. Tienduizenden gezonde bomen, die CO2 omzetten in zuurstof, verdwijnen in de vlammenzee. Hierdoor stijgt de komende vijftig jaar de facto de CO2 uitstoot. En toch worden die biomassacentrales gesubsidieerd.

Allerlei organisaties zijn in het Noordzee overleg de Noordzee onderling aan het verdelen. Overal moeten windmolens komen, met hier en daar misschien een plekje om algen te kweken. Het overlaten van ruimte, zodat Schiphol geleidelijk in zee verplaatst kan worden, is voor die ‘natuur’ organisaties onbespreekbaar. En dus moeten wij met ons allen de komende dertig jaren de kerosinedampen blijven inademen en blijven zuchten onder het vliegtuiglawaai.

Terwijl de oplossing zo simpel is: sluit drie kolencentrales en dan voldoen we aan de Parijs-afspraken uit 1990. Maar ja, als we dat binnen een jaar kunnen realiseren, dan hebben allerlei belangengroepen geen dwangmiddel meer om hun individuele wensjes voor elkaar te krijgen. En dus voorzie ik, dat de échte oplossingen niet gerealiseerd worden.