ROELOFARENDSVEEN – Het kruispunt Braassemdreef-Noordeinde
wordt aangepakt. Nu al is zeker, dat het geen rotonde wordt. De gemeente Kaag
en Braassem denkt na, of er stoplichten komen of dat het kruispunt verhoogd
wordt.
Nog vijf varianten zijn er over. Twee varianten met
verkeerslichten, twee varianten waarbij het verkeer op de Braassemdreef
voorrang krijgt en één variant met voorrangsverkeer op Noordeinde. Na afloop
van de presentatie door Martin van der Kruijt van bureau Sweco, werd al
duidelijk wat de voorkeursvariant van dat bureau is: ‘Voorrang Braassemdreef –
Oeverdreef met fietsdomein’. Hierbij krijgt het links afslaand verkeer vanaf de
Braassemdreef een eigen opstelplaats, komen er fietsstroken op de
Braassemdreef/Oeverdreef en wordt het kruispunt rood geverfd. Om aan te geven,
dat het een ‘fietsdomein’ is. Het kruispunt wordt verhoogd, om het verkeer af
te remmen, maar de wachttijd voor al het verkeer blijft beperkt.
Inwoners, die eerder hun eigen ideeën hadden ingediend,
luisterden naar de presentatie. En waren niet blij. ,,U hebt het alleen maar
over voertuigen en niet over wandelaars; mijn haren staan stijf omhoog’’, liet
een man weten. John van Rijn en Rob van Diemen wilden de voorrang van het
verkeer op Noordeinde hebben, al denken ze dat hun wens niet doorgaat:
,,Heembouw wil dat de Braassemdreef voorrang krijgt en wie betaalt, die
bepaalt.’’
De aanwezigen konden gele briefjes neerleggen bij de variant
die zij het beste vonden. Gemeenteraadslid Johan Hoogendoorn (CDA) miste een
stuk veiligheid voor de voetgangers: ,,Beter een geremde auto dan een platte
voetganger. Laat ze maar zebrapaden aanleggen.’’ Wethouder Yvonne Peters liet
weten, dat de definitieve varianten binnen een paar maanden wordt gemaakt. ,,We
kunnen nadenken om toch zebrapaden aan te leggen op de voorrangskruising.’’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home