Angst voor denderende tientonners
Oostkanalers en Westkanalers recht tegenover elkaar
Ter Aar – ‘We willen geen doorgaand vrachtverkeer door de
Oostkanaalweg!’. Maar liefst 68 huishoudens aan deze ‘erftoegangsweg’ in Ter
Aar hebben een petitie ingediend bij het gemeentebestuur van Nieuwkoop.
Vorige maand werd bekend, dat een deel van de Westkanaalweg
(tussen de Hertog van Beijerenstraat tot de Aardamse Brug) wordt afgesloten
voor al het doorgaande vrachtverkeer. De Oostkanalers, die wonen tussen Aardam
en Papenveer, vrezen nu, dat zij opgezadeld worden met al die extra trucks en
tientonners.
Carola van Rijn is initiatiefnemer van de petitie en zij maakt
zich enorme zorgen. ,,De Oostkanaalweg ligt op een dijk en die dijk is niet
ingericht voor al het verkeer en zeker niet het vrachtverkeer. Vrachtwagens
kunnen elkaar hier niet of nauwelijks passeren.’’ Regelmatig is er volgens haar
blikschade en nog vaker moeten fietsers en wandelaars het vege lijf redden door
de berm in te vluchten als er een zware truck aan komt rijden. ,,Zo voorkom je,
dat je van de sokken gereden wordt. Als je er wandelt of fietst, is het
levensgevaarlijk!’’
Dat de bewoners aan de Westkanaalweg het voor elkaar hebben
gekregen, dat het doorgaande vrachtverkeer niet meer langs hun huizen mag gaan,
is fijn voor die mensen. Maar het zorgt voor enorme overlast voor de Oostkanaalbewoners,
zo geeft Van Rijn aan. ,,De Oostkanaalweg is nog smaller dan de Westkanaalweg.
Hier ligt ook geen fietspad. Doordat die bewoners van de Westkanaalweg voor
elkaar hebben gekregen, dat het vrachtverkeer daar niet meer mag rijden, wordt
het probleem naar ons verplaatst. De vrachtwagens van de Westkanaalweg komen
over onze weg.’’
Balen jullie dat de aanwonenden van de Westkanaalweg niet eerst
met jullie overleg hebben gehad? ,,Het is toch wel ieder voor zich. De
Westkanaalwegbewoners gaan niet met ons overleggen, wanneer zij een petitie
opstarten om het vrachtverkeer van hun straat weg te krijgen. Het lijkt
inderdaad een beetje een gevecht tussen de Oostkanaalweg en Westkanaalweg te
zijn. Ik woon hier 25 jaar; dat gevecht is er altijd een beetje geweest.’’
Van Rijn vindt, dat alle vrachtwagens, die niet uit de gemeente
komen en niet in Nieuwkoop hoeven zijn om het dorp Ter Aar heen moeten rijden.
,,De komst van al die vrachtwagens gaat ten koste van onze gezondheid en
veiligheid. Er zijn mensen met schoolgaande kinderen en de huizen staan kort op
de weg. Vrachtwagenverkeer dreunt met snelheden van minimaal 60 kilometer per
uur door de straat en zorgt nu al voor scheuren in de huizen. De paar
wegversmallingspoortjes helpen niet; alle weggebruikers gaan harder rijden, om
het eerst bij zo’n poortje te zijn, zodat ze er als eerste doorheen kunnen.’’
Nu nog geldt er een ‘avondklok’, waarbij vrachtwagens in die uren
niet over de Oostkanaalweg mogen rijden. De omwonenden eisen in hun petitie,
dat dit rijverbod tussen 19:00 uur en 07:00 uur van kracht blijft en
gehandhaafd wordt. Van Rijns buurman Ed Koeleman heeft de hulp van de Provincie
ingeschakeld. In een brief stelt hij: ,,Onze hoop is op u gevestigd want de
gemeente heeft oogkleppen op. Het afwentelen van verkeersproblematiek van de
ene zijde naar de andere zijde van het Aarkanaal kan toch niet de oplossing
zijn. Graag vernemen wij van u welke mogelijkheden er zijn om de
(vrachtwagen)verkeersproblematiek rond het Aarkanaal in Ter Aar op de juiste
wijze toekomstbestendig te regelen. Wellicht is het instellen van
eenrichtingverkeer voor vrachtwagens een goede oplossing, zodat beide zijden
van het Aarkanaal evenwichtig worden belast.‘’
VVD-fractievoorzitter Tom de Kleer heeft vragen gesteld aan het
college van burgemeester en wethouders. ,,Het huidige beleid leidt er toe dat
de Westkanaalweg en Oostkanaalweg tegenover elkaar komen te staan. Ik vind dat
uiterst pijnlijk.’’ Hij wil weten, of het college tegemoet komt aan de zorgen
aan de omwonenden van de Oostkanaalweg en wat dat dan betekent.
Van Rijn hoopt, dat er een oplossing komt, waarbij de gemeente er
voor gaat zorgen, dat al het doorgaande vrachtverkeer hun routes rijden via de
N231. ,,Die rondweg om de gemeente zou veel minder obstakels moeten hebben, dan
nu het geval is. Op die manier heeft het vrachtwagens er minder last van en
zijn de chauffeurs eerder bereid om die route te nemen.’’
Wethouder Antoinette Ingwersen laat weten in gesprek te zijn met
de aanwonenden: “Het Gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP) is onlangs
vastgesteld door de raad en daarin gaat het om meerdere maatregelen voor de
komende 10 jaar. Voor zowel de West- als de Oostkanaalweg zijn er
verkeersmaatregelen getroffen en uiteindelijk is het de bedoeling dat we het
vrachtverkeer zoveel mogelijk om Ter Aar heen leiden. Dat kan via de N231, N207
en de Hertog van Beijerenstraat.‘’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home