Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 maart 2021

Ophef over nieuwe fietspad

LEIMUIDEN – De werkzaamheden rond dé grote kruising in de N207 in Leimuiden
zijn nog 
niet eens allemaal afgerond, maar nu al lijkt één onderdeel van het ontwerp een mislukking. Ondernemer Ronald Wallet heeft vanuit zijn fietsenzaak aan de Dr Stapenséastraat in twee weken tijd al drie ongelukken zien gebeuren. Hij had er al voor gewaarschuwd.


Deze week knalde een fietser boven op een auto en moest daarna per
ambulance naar het ziekenhuis worden  afgevoerd. ,,Vijf vergaderingen
geleden heb ik (en met mij vele anderen) mijn zorgen geuit. Daar werd mij
in duidelijke bewoordingen verteld dat ik er niet voor heb doorgeleerd en
dat ik me geen zorgen moest maken", schrijft Wallet gefrustreerd op
Facebook. ,,Hoop dat alles goed gaat met de fietser.”

Toegegeven: de oude situatie was ook niet ideaal. Op zo’n vijftig meter van
het grote kruispunt met de N207 ligt een onoverzichtelijke bocht, waar het
verkeer van de Dr. Stapenséastraat en Tuinderij van drie kanten op elkaar
afkomt. Daar zijn nu ‘verkeersdruppels’ geplaatst, waarvoor automobilisten
moeten uitwijken en op elkaars  weghelft komen. Dicht bij dat punt is op
de Dr. Stapenséastraat een schuine oversteekplaats voor fietsers gemaakt
naar een nieuw, vrijliggend fietspad richting de N207 (zie foto).

Ronald Wallet ziet dagelijks verkeerssituaties, waarbij het nog maar net
goed gaat of zelfs helemaal fout afloopt ,,Fietsers vanuit de richting
Rijnsaterwoude schieten via een haakse bocht het fietspad op. Deze mensen
komen met hoge snelheid aanrijden, zeker als het gaat om e-bikers of
racefietsers. Ze gaan de weg op en automobilisten moeten uitwijken. Mede
door die betonnen blokken is het veel onoverzichtelijker geworden.”

Automobilist Co Balder passeert het punt geregeld. ,,Als je de bocht boven
aan de heuvel instuurt of vanuit de andere kant moet je bijna op het midden
van de weg rijden om niet op een verkeersdruppel te knallen. Wanneer je
uitwijkt, kom je op het fietspad terecht, waar dan hopelijk niemand fietst.
Ongelooflijk, wie verzint dit? Daar kunnen kinderen of oude mensen fietsen
en je moet kiezen: óf een frontale botsing met een tegenligger óf een fiets
raken. Het is echt waardeloos.”

Leimuidenaren, onder wie Carola Wallet, hadden bij voorbaat al hun
bedenkingen. ,, Waarom luisteren ze dan ook niet naar de bewoners van
Leimuiden die op dat punt wonen en werken? Er is door hen, vóór de
verandering werd doorgevoerd, al op gereageerd dat het gevaarlijk gaat
worden.”

De provincie Zuid-Holland is opdrachtgever van de reconstructie in
Leimuiden, waarvan de aanpassing van de Stapenséastraat deel uitmaakt.
,,Wij betreuren het dat er in relatief korte tijd in ieder geval één en
mogelijk meerdere aanrijdingen zijn gebeurd”, zegt woordvoerder Marcel van
den Eng.

Het hele doel van het project was volgens hem om in de Dr. Stapenséastraat
meer opstelruimte te creëren voor de kruising met de N207 om de
doorstroming van het verkeer te verbeteren. In de praktijk staken hier
bovendien al veel fietsers de Dr. Stapenséastraat schuin over naar het
fietspad langs de N207. De gemeente Kaag en Braassem wilde dat organiseren.
Daarom zijn de schuine fietsoversteek en het vrijliggende fietspad gemaakt.


Van den Eng: ,,Voor een snelle gewenning aan de nieuwe situatie overlegt de
provincie met de gemeente of er nog extra verduidelijking in de belijning
en markering noodzakelijk is.”

Ronald Wallet tipt: ,,Er ligt iets verderop een fietspad dat ook bij de
N207 uitkomt, maar dat pad wordt niet gepromoot. En haal die betonnen
vedrijvingsblokken weg: dat is de bottleneck.”