Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 april 2021

Veense Campus in gebouw Bonaventura

Roelofarendsveen – De middelbare school Bonaventura in Roelofarendsveen sloot twee jaar geleden haar deuren. Sindsdien staat het gebouw er stil en verlaten bij; gedoemd om uiteindelijk ten prooi te vallen aan de sloophamer. Tot het moment dat Barry Verdel (41) een ingeving had: hij gaat in dit schoolgebouw de ‘Veense Campus’ opzetten. Compleet met sociale woningen, kantoorplekken en ruimtes waar maatschappelijke organisaties gebruik van kunnen maken.

Zittend op een bankje bij het schoolgebouw, genietend van de warme lentezon, licht Verdel toe: ,,Ik zet de Veense Campus ook op voor de buurt en de Veen zelf.’’ Hij wijst om zich heen: ,,Daar stond ooit de kerk en iets verderop de Woelige Baren. En waar nu dat appartementengebouw staat, stond ooit een basisschool. Alles gaat weg. Van dit gebouw wil ik niet alleen een kantorenplek maken; ik hoop dat het tegelijkertijd een clubhuis wordt voor maatschappelijke instellingen, startende ondernemers, freelancers, ondernemersverenigingen en bestuurlijke overleggen.’’

,,Voor mijn bedrijf Verdel ICT Media zocht ik nieuwe huisvesting. We willen perse in Roelofarendsveen zelf blijven. Het schoolgebouw zelf is natuurlijk veel te groot om alleen maar onze 52 medewerkers ervan te laten gebruiken. Zo ontstond het idee om het pand ook beschikbaar te stellen voor bijvoorbeeld de toneelvereniging.’’ Verdel koopt het gebouw van de gemeente voor 1,7 miljoen euro. Het hele pand wordt het komende jaar opgeknapt; alleen de gymzaal verdwijnt. Het is de bedoeling, dat op die plek maar liefst 27 sociale woningen verschijnen. In die woonappartementen kunnen dan jonge starters (tot 35 jaar) genieten van hun eerste huis.

,,En deze bewoners kunnen gebruik maken van de aula. Zo krijg je bedrijvigheid en interactie’’, legt Verdel enthousiast uit. Op dat moment komt een jongeman aanlopen. hij had gehoord, dat Verdel de nieuwe eigenaar wordt van het Bonaventuragebouw en de jongeman oppert zijn idee om in de kelder een sociale werkplaats voor klussers te maken.’’ Dit soort initiatieven waardeert Verdel enorm. Iedereen kan vragen en suggesties doorgeven op www.veensecampus.nl.

De initiatiefnemer voor de Veense Campus woont zelf ook vlakbij en hij vindt het erg belangrijk om met de omwonenden te praten over de plannen. ,,Ik ben geen projectontwikkelaar en zal de komende 25 jaar met mijn bedrijf hier zitten. Daarom kom ik hier de komende weken iedere woensdagmiddag naar toe, zodat ik aan de mensen kan toelichten, wat hier gaat gebeuren.’’

De Veense Campus moet een plek worden, waar meerdere partijen samenwerken, aldus Verdel. Zodat bedrijven hier hun kantoor kunnen hebben, maar er ook ruimte is voor maatschappelijke instellingen.’’ Hij gelooft heilig in het concept: ,,Er zijn betere investeringen dan het ombouwen van een school naar een sociaal wonen concept met kantoren, maar het is supergaaf om dit te doen! In dit gebouw komen mensen niet alleen meer voor het kantoorwerk. Je kunt er trainingen geven in de toneelzaal, lunchen in de aula en bellen op de gang. Ik geloof in het delen van resources. Daarom kan de toneelvereniging hier ’s avonds oefenen en is het pand van 08.00 tot 22.00 uur open.’’

Hij verduidelijkt: ,,Ik wil hier geen horeca en ik wil niemand het brood uit de mond stoten. Maar de Veense Campus is een perfecte combinatie van kantoren, woningbouw en maatschappelijk gebruik. We doen dit, omdat het een onomkeerbare ontwikkeling is, die in deze wereld plaatsvindt: een wereld waarbij gebouwen en materialen opnieuw worden gebruikt en waarin je dingen samen deelt.’’