Ruim baan voor OV en fiets
Kaag en Braassem / Nieuwkoop / Alphen aan den Rijn – Het openbaar vervoer moet de komende decennia ruim baan krijgen. Dat is te lezen in de ‘Regionale Strategie Mobiliteit’ van Holland Rijnland.
Met de komst van meer woningen is er ook steeds meer
verkeer. Holland Rijnland kiest niet voor het aanleggen van extra wegbanen
langs bestaande wegen, maar wil vooral investeren in het openbaar vervoer en de
fiets. ,,Nieuwe verbindingen en overstappunten zijn nodig om de toenemende
verkeersdruk het hoofd te kunnen bieden en om de leefbaarheid en bereikbaarheid
van de kleinere kernen zoals Hazerswoude, Woubrugge en Ter Aar op peil te
houden.’’ Hiervoor wordt ingezet op een HOV-verbinding (Hoogwaardig Openbaar
Vervoer) van Rotterdam naar de regio Amsterdam via Zoetermeer en Alphen aan den
Rijn, in de richting van Schiphol en Uithoorn.
Omdat er in de kleinere dorpen in de Rijn- en Veenstreek
relatief weinig bedrijvigheid is, reizen veel inwoners naar andere plaatsen om
daar te werken of studeren. Knelpunten zijn onder andere de provinciale weg
N207, de N209 bij Hazerswoude-Dorp en de N231 in aansluiting op de N201.’’ Dit
zorgt voor opstoppingen van auto- en vrachtverkeer verkeer in dorpskernen zoals
Rijnsaterwoude, Noorden en Nieuwe Wetering.
In de landelijke gebieden sluiten de OV-verbindingen niet
goed op elkaar aan. Wie met de bus in plaats van de auto gaat, is vaak drie
keer zoveel reistijd kwijt. ,,Zeker in kernen in Nieuwkoop en Kaag en Braassem
is het OV voor veel inwoners al een tijd geen serieuze optie.’’ Holland
Rijnland wil het OV verbeteren met goede HOV-routes en snelle verbindingen.
Plus de aanleg van goede doorgaande fietsroutes. ,,Zo wordt het OV of fiets
voor veel inwoners op termijn een eerlijk alternatief voor de auto en helpt de
wegen te ontlasten.’’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home