VOORHOUT – De actiegroep Wakker Teylingen heeft de gemoederen van de bewoners aan de Jacoba van Beierenweg, maar ook enkele Componistenwijkbewoners flink doen oplaaien. Ze betichten de Componistenwijkers van leugens en willen graag hun eigen visie naar voren brengen. Ilse Daalder, Els Uljee, Esther Fengler en Jan de Groot doen hun verhaal. ‘De componistenwijkbewoners zijn onvolledig in hun informatie.’
Over enkele weken wordt begonnen met de bouw van 17 woningen in de wijk Hooghkamer. Hiervoor moeten de rest van het jaar in totaal zo’n 1.000 trucks en enkele duizenden bedrijfsbusjes af en aan rijden. De Componistenwijkers willen niet dat dit verkeer via de Componistenlaan en Mozartlaan gaat en vinden dat dit bouwverkeer maar door de Jacoba van Beierenweg en over het laantje van Vester moet gaan. De Jac-bewoners vonden de door het onderzoeksbureau Witteveen + Bos voorgestelde route prima en uitten zich niet in het openbaar over deze conclusie. Maar ze waren onaangenaam verrast door de polemiek over de te nemen vrachtwagenroutes.
‘We willen veiligheid voor iedereen’, zo begint Daalder, ‘maar het Laantje van Vester is niet het veiligst. Het beste zou zijn om de vrachtwagens via het weiland dat eigendom is van HB Bouw te laten lopen, maar dit bedrijf wil niet meewerken.’ Uljee vult aan: ‘Inderdaad; deze weg is veel te smal voor vrachtwagens, zeker als ze het pad moeten delen met fietsers en voetgangers.’
De vier halen de cijfers van het onderzoeksbureau aan en tonen daarmee aan dat er veel meer verkeer door de Jacoba van Beierenweg gaat, dan door de Componistenwijk. Met name het (brom)fietsverkeer is flink gestegen sinds de Jacoba van Beierenweg voor het snelle verkeer is afgesloten. Het onderzoek telde in de Componistenwijk 1.195 motorvoertuigen en 29 fietsers, terwijl in diezelfde periode zich maar liefst 3.155 motorvoertuigen en 922 fietsers voortbewogen.’
Ze concluderen: ‘Nu de gemeente geen toestemming krijgt van HB Bouw om de veiligste route te nemen, die door dat weiland loopt, moet gebruik worden gemaakt van de minst onveilige route. En dat is de Componistenlaan.’ Ze halen de tekeningen erbij en komen met een originele oplossing: ‘Het voornaamste knelpunt in de Componistenwijk is op het laatste stukje van de Mozartlaan, dat nu door scholieren wordt gebruikt om van school naar de sporthal te fietsen en weer terug. Als het bouwverkeer die route neemt, stel dan een loop- en fietsverbod in op dat stukje weg en leidt het langzame verkeer om via het laantje van Vester. Zo blijven deze twee vormen van verkeer van elkaar gescheiden.’
2 Comments:
Als je de voetgangers niet meetelt in het onderzoek, rijdt er ook geen verkeer door de Kalverstraat. Dus zou dat de beste bouwroute zijn.
Bekrompen beeld ...
Maar volgens mij zijn jullie het eens. De beste oplossing is de route door het weiland van H&B. Probeer gezamenlijk de gemeente te bewegen om voor die veilige oplossing te kiezen!
Maar nu begrijp ik het niet meer... Wethouder Stuurman heeft dat toch ook gezegd in de bijeenkomst van 26 maart? Dus iedereen is het eens over route A1, inclusief de gemeente zelf? Dan moet de gemeente dat toch in orde maken?
Een reactie posten
<< Home