Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 september 2006

Wethouder Bas Brekelmans wil meer mogelijkheden voor leuke terrassen

Lisse – De komende jaren worden wegen afgesloten voor al het verkeer en worden voetgangersvriendelijk heringericht. ‘Revitalisering’ heet dit met een mooi woord. Deze maatregelen worden genomen om Lisse als toeristenplaats een stuk aantrekkelijker te maken. Wethouder Bas Brekelmans (VVD), portefeuillehouder Economische zaken en Toerisme, vertelt enthousiast over wat een bijzonder Koopcentrum Lisse al heeft en hoe de gemeente helpt om de aantrekkingskracht uit te breiden.

Joep Derksen

‘Alverha is een actieve vereniging die de belangen van de winkeliers behartigt’, legt Brekelmans uit. ‘Van nature ben ik als VVD-er betrokken bij het wel en wee van de ondernemers en ik denk graag met hen mee hoe we het koopcentrum van Lisse aantrekkelijker kunnen maken. Dan kun je denken aan de locatie van de winkels en het soort winkels dat Lisse nu heeft en in de toekomst zal hebben.’

Schilderwerk

Speciaal voor City Lisse licht wethouder Brekelmans een tipje van de sluier op over plannen die het dorp aantrekkelijker moeten maken. ‘Ik hoop op korte termijn officieel bekend te kunnen maken dat Panorama Tulipland zich gaat vestigen op het terrein naast de Keukenhof. Honderdduizenden mensen zullen op dit unieke schilderwerk afkomen en zij zorgen er ook voor dat de lokale winkels en restaurants er een centje aan verdienen.’

‘Daarnaast vind ik dat Jachthaven Poelpolder een wat verlaten indruk maakt, terwijl er zoveel mogelijk is.’ Brekelmans: ‘Als de watersportvereniging inderdaad plannen heeft, dan wil ik hieraan meewerken. Niet alleen met betrekking tot het bestemmingsplan, maar ook middels bijvoorbeeld het aantrekken van bedrijven die hierin willen investeren.’ Brekelmans vindt overigens niet dat de gemeente allerlei ontwerpen en plannen moet gaan bedenken. ‘Als we een ontwikkelaar allerlei alternatieven en creatieve ideeën laten maken, dan is dat alleen maar beter. Dat is toch het vak van een projectontwikkelaar en waarom zou de gemeente het beter kunnen?’

De wethouder geeft nog een voorzetje: ‘Er moeten meer mogelijkheden komen voor leuke terrassen voor de horecavoorzieningen. Ook mogen er wat mij betreft meer horecavoorzieningen komen. Daar heb ik een willig oor voor.’

Net als winkeliersvereniging Alverha wil de wethouder de nadruk leggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit in het winkelcentrum. ‘Er moet meer balans komen tussen de soorten winkels. Zijn er te weinig zogenaamde ‘oil & vinegar-zaakjes’ of te veel kledingzaken. Dat is wat uitgezocht moet worden. Overigens wil ik van de gelegenheid gebruik maken om de winkeliers die geen lid zijn van Alverha op te roepen dat wel te worden. Zij willen niet bijdragen, maar plukken wel de vruchten van de resultaten van de winkeliersvereniging. Ieder moet zijn aandeel dragen, vind ik.’

Als uitsmijter laat de wethouder nog iets los over de gemeentelijke visie op het parkeerbeleid. ‘Voorlopig vinden we als college dat het betaald parkeren nog niet moet worden ingevoerd, maar het is wel een heet hangijzer. Neem bijvoorbeeld de parkeergarage die onder het gemeentehuis wordt gebouwd: de kosten per autostalling zijn 20.000 euro. Ik hoop dat we vrij kunnen blijven parkeren in onze gemeente, maar zeker is dat niet. En claims die bij de gemeente worden neergelegd helpen ook niet bepaald om het vrij parkeren in stand te houden.’