Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 november 2006

Minder bloembakken en meer toezicht tegen snelheidsduivels op Teylingerlaan

Buurtschap Teijlingen – De buurtbewoners langs de Teylingerlaan zijn het helemaal zat. Vier jaar lang hebben ze gestreden om ‘hun’ straat verkeersluw te maken en na veel praten en lange vergaderingen besloot de oude gemeenteraad van Voorhout eindelijk een aantal bloembakken te plaatsen, zodat het verkeer gedwongen werd veel langzamer te rijden. Tot zover is alles goed, maar op 14 oktober kregen de bewoners van het buurtschap een brief van de gemeente Teylingen waarin werd aangekondigd dat twee van de snelheidsremmende bloembakken worden verwijderd. De gemeente Teylingen nam dit initiatief “na ontvangst van circa tien klachten, wat op grond van het geringe aantal bewoners zeer fors is”, zo vertelde wethouder Gerrit van der Meer. Huub Tonies, Roel van Klaveren, Arjan Dros en Ron Hoogeboom trokken aan de spreekwoordelijke bel.

door Joep Derksen


Tonies laat aan duidelijkheid niets te wensen over: “Het was hier tot vorig jaar levensgevaarlijk om te lopen. Op deze 30-km weg reden sommige automobilisten wel 90 kilometer per uur. De poort van ons huis zat dan ook altijd dicht, zodat onze kinderen niet de straat op konden rennen.” De vier buurtbewoners, die volgens eigen zeggen meer dan 70 gezinnen vertegenwoordigen, geven aan dat het huidige systeem goed werkt, maar dat het succes ervan staat of valt met het feit dat automobilisten hun snelheid matigen.

Op donderdag 26 oktober hadden de bewoners een gesprek met Van der Meer en twee van zijn ambtenaren. De uitkomst van het gesprek is, samengevat, dat twee van de snelheidsbegrenzende bloembakken deze week weer zullen verdwijnen en dat de gemeente de politie opdracht geeft om intensiever te controleren op snelheidsovertredingen. De wethouder was zeer positief over het verloop van het gesprek en het resultaat: “Het gesprek verliep in een prettige sfeer, met een open uitwisseling van gedachten en ideeën. We gaan twee van de eerder opgestelde bloembakken verwijderen, maar willen het zware verkeer blijven ontmoedigen om op de Teylingerlaan te rijden en de snelheidsremming bevorderen. Direct na de verwijdering gaan we de situatie scherp in de gaten houden, om te bezien of dat lukt.”

De gemeente heeft geen toezeggingen gedaan aan de bewoners, alleen om de communicatie te verbeteren: “We houden langs korte lijnen contact en zullen zo goed mogelijk rechtstreeks met elkaar communiceren.” Wel gaf de wethouder na het gesprek aan dat de gemeente Connexxion zal vragen weer door de Teylingerlaan te rijden. “Maar we doen wel het dringende verzoek aan de chauffeurs om zich aan de maximum snelheid (30 km) te houden.”

Onterecht

Huub Tonies was het eens met de wethouder dat de sfeer prima was, maar vond het onterecht dat de gemeente niet blij was dat de bewoners de pers benaderd hadden: “De brief waarin de aankondiging van de veranderende verkeerssituatie beschreven stond, was te vroeg verzonden. We zouden eerst een gesprek hebben met de gemeente en pas daarna zou een plan van aanpak komen voor de Teylingerlaan. Nu stonden we voor een voldongen feit en daarom hebben we contact opgenomen met de pers. Het getuigt een beetje van kinderachtigheid om er zo op te reageren.”

Tonies had nog meer kritische kanttekeningen: “Het viel me heel erg tegen dat de wethouder niet wist dat er al een bloembak weg was: hij had daar geen notie van en wij moesten hem heel veel andere informatie verstrekken. We waren gewoon veel beter op de hoogte van de stand van zaken. Daar komt bij dat de oplossing van de gemeente niet de juiste is. Vanavond kwam er ook weer een auto plankgas door de straat scheuren. Het is een beetje magertjes om te stellen dat er alleen voor de veiligheid van de fietsers gegaan wordt, als dan niet tegelijkertijd de Teylingerlaan ter hoogte van de brug wordt afgesloten. Dan kun je ook een beweegbare paal plaatsen voor als de bus er per sé doorheen moet.”

Vreemd

Over Connexxion had Tonies ook het een en ander te melden: “Wij vinden het vreemd beleid dat een onrendabele lijn onder de noemer van algemeen belang moet door blijven rijden. Het is ook in het algemeen belang om een lijn rendabel te maken!”

Tonies vindt het wel goed dat er eerst gemeten moet worden voor er actie ondernomen wordt, maar vindt ook dat de meting lang genoeg zal moeten duren om representatief te zijn. “Je moet dus niet op één dag meten, maar op bepaalde tijden over een langere periode. Wij buurtbewoners zeggen: Zorg dat die snelheid bij de brug eruit gaat. Het is toch vreemd dat na klachten van een paar fietsers vier jaar van onderhandelen onderuit gehaald wordt.”