Holland Rijnland vraagt 6,1 miljoen voor regionale investeringsstrategie
Bedoeling van deze regionale investeringsstrategie is om de komende 15 jaar meerdere infrastructurele projecten op te zetten. Hieraan moeten de 12 gemeenten in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek ook zelf financieel bijdragen. Lisse zal 6,1 miljoen euro moeten ophoesten; 409.000 euro per jaar tot het jaar 2023. De gehele regio draagt in totaal 142,5 miljoen euro bij en, samen met de rijksbijdragen, kunnen vijf projecten op worden gezet. De totale kosten om deze projecten gerealiseerd te krijgen bedragen 1 miljard tot 1,5 miljard euro.
Het gaat om de volgende projecten:
- Realisering van de Rijnlandroute (verbinding Katwijk met de A44 en de A4): ‘Momenteel ligt er een beroerde verbinding tussen de A44 en de A4 via de Leidense Churchillaan’, legde Wienen uit;
- RijnGouweLijn: ‘Het besluitvormingsproces rond het oostelijk deel is bijna rond, op het Leidse referendum na. Het is de bedoeling om deze vorm van hoogwaardig Openbaar Vervoer door te trekken naar Valkenburg. Ook zijn er mogelijkheden om een noordelijk deel van de RGL op te zetten, die dan richting Lisse zal gaan’, zo maakte Wienen de politici blij;
- Aanleg noordelijke verbindingsweg (N206) oost-west vanuit het gebied Lisse in de richting A4 en A44. De plaatsvervangend voorzitter maakte duidelijk dat met al die woningen die extra worden gebouwd in het gebied Haarlemmermeer-Bollenstreek, een verbetering van de infrastructuur ‘absoluut noodzakelijk is’’
- Herstructurering van de Bollenstreek. ‘Met het investeren in de Greenport willen we bollenbedrijven beter laten functioneren en tegelijkertijd zorg dragen voor het landschap’
- Ambities voor groenstructuur. ‘We zitten in een dicht bevolkt gebied waar extra gebouwd wordt. Investeren in groen zal door de rijksoverheid en het gebied zelf moeten gebeuren.’
Wienen vervolgt: ‘Mocht een van de twaalf gemeenten onverhoopt niet willen bijdragen aan de investeringsstrategie, dan hebben we met elkaar een heel groot probleem. Ik verwacht overigens niet dat een van de gemeentes dwars zal liggen, want ze weten dat ze ook gedwongen kunnen worden tot medewerking. Als een van de gemeenten medewerking weigert, dan is het niet zo dat we dan de bedragen van de andere gemeenten inzamelen en van eentje niet. Maar we moeten ons dan wel de vraag stellen of de regionale samenwerking dan nog wel toekomst heeft.’
Hij nuanceert zijn woorden enigszins: ‘Het rijk of de provincie zal denk ik niet ingrijpen als een gemeente deelname weigert en die gemeente zal niet gedwongen worden tot betaling van de bijdrages, maar er zullen wel repercussies volgen. Bepaalde projecten zullen niet worden uitgevoerd en er komt een aparte discussie over de Rijnlandroute. Als er geen Rijnlandroute zou komen, dan betekent dat ook dat er geen bouwlocatie op Valkenburg wordt opgezet en dat deze woningen op andere locaties (bijvoorbeeld in de Duin- en Bollenstreek) worden neergezet.’ Wienen’s uitsmijter mocht er zijn: ‘Als deze investeringsstrategie niet doorgaat, liggen alle afspraken achterover. Maar het Duin- en Bollenstreekgebied zal dan geen invloed meer hebben op de besluitvormingsprocessen.’
De voorzitter van de avond, Marius Nieuwenhuis (SGP-ChristenUnie), besloot de bijeenkomst met de mededeling dat de gemeenteraad dit onderwerp op 14 december zal bespreken.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home