Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 december 2006

Nieuw Lisse pleit voor spoedig eind gedoogsituatie parkeren Ter Specke

Verkeersveiligheid fietsers in het geding
Lisse – In de commissievergadering Ruimte en Infrastructuur vorige week donderdag kaartte Jos Assendelft van Nieuw Lisse de parkeerproblematiek op het kruispunt Speckelaan – Achterweg Zuid aan. ‘Sportvereniging Hisalis wil extra parkeerplaatsen creëren en daar een extra inrit/uitrit neerleggen. Wil het college hier kritisch naar kijken, want verkeerd parkeren wordt hier gedoogd en dat is voor ons een verrassing, omdat de parkeersituatie daar niet echt superveilig is.’

Wethouder Mesman antwoordde: ‘We hebben hier meermalen kritisch naar gekeken. Het probleem is, dat als er thuiswedstrijd van FC Lisse is, we een tekort aan parkeerplaatsen hebben, want de mensen willen ook zo dicht mogelijk parkeren bij waar ze moeten zijn. De situatie is inderdaad onveilig als het daar vol staat: de mensen moeten achteruit wegrijden en de openbare weg op. Dat is ook de reden dat Hisalis met een voorstel is gekomen tot een tweede ontsluiting vlak bij het tunneltje.’

Parkeerlus

Dit plan maakt echter geen kans, zo legt Mesman uit: ‘Alle verkeersexperts zeggen dat we dit niet moeten doen vanwege de verkeersveiligheid van fietsers die uit het tunneltje komen. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om aan het eind van het parkeerterrein een parkeerlus te plaatsen, zodat de automobilisten daar kunnen draaien.’ Hisalis is hier echter geen voorstander van, want ze hebben het donkerbruine vermoeden dat die lus dan ook wordt gebruikt als parkeerterrein.

Assendelft legde nog een ander voorstel op tafel: ‘Nieuw Lisse is voorstander van het verder met 20% omlaag brengen van de snelheid op Ter Speckelaan van 30 km. Ook moeten daar betere, dus hogere, verkeersdrempels gerealiseerd worden.’ Hier was Mesman geen voorstander van: ‘Dit is een 30 km per uur gebied. We kunnen geen hoge eisen aan de drempels stellen, want er gaat veel werkverkeer overheen. Deze vrachtwagens kunnen niet over al te hoge drempels heen, want de lading wordt dan door elkaar geschud of belandt op straat. Bovendien was deze weg oorspronkelijk al 50 km per uur en is reeds in snelheid teruggebracht. De gemiddelde rijsnelheid is nu 40 km per uur en dat is niet slecht.’