Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 februari 2007

Aantal klachten over vliegtuiglawaai in Bollenstreek in 2006 verdubbeld

Vooral Noordwijk en Voorhout hebben last van herrie

Streek – Vorige week is bekend geworden hoeveel klachten uit de Duin- en Bollenstreek zijn binnengekomen over het vliegtuiglawaai. Het aantal meldingen is dramatisch gestegen van 3.848 in 2005 naar 7.214 in 2006. Daar staat tegenover dat het aantal klagers is gedaald van 252 naar 238 personen. Kees van Kuijen, bewonersvertegenwoordiger van Teylingen in het Cros en tevens vertegenwoordiger van het cluster Leiden en Bollenstreek in de plenaire Cros, vertelt wat er achter deze cijfers steekt.

Van Kuijen steekt van wal:”‘Het Cros is zo’n vijf jaar geleden ingesteld om een overleg op te zetten tussen Schiphol, de luchtvaartmaatschappijen, gemeenten en omwonenden. Doelstelling van dit overleg is de overlast van het vliegverkeer te beperken en de geluidsoverlast te minimaliseren. Dat is een moeilijke opgave aangezien er sprake is van verschillende belangen.”

“Op het moment heeft Schiphol ongeveer 430.000 vliegtuigbewegingen per jaar en het vorige kabinet was voorstander om dit aantal uit te breiden naar 600.000, maar het kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie zal hier een definitief besluit over nemen. Handhavingpunten rondom de luchthaven dienden tot voor kort om geluidsoverlast te berekenen, maar er worden steeds meer initiatieven opgezet om geluidsoverlast te meten. Momenteel zijn de vertegenwoordigers van het Cros druk in overleg om de huidige 35 handhavingpunten uit te breiden, zodat ook de gemeenten in het buitengebied zoals Teylingen, Katwijk en Noordwijk ook de daadwerkelijke geluidsoverlast kunnen meten. Uiteraard zijn bewonersvertegenwoordigers hier voorstander van en is Schiphol zelf daar niet gelukkig mee.”

Geluidsmeetinstrument

In Teylingen is al zo’n anderhalf jaar een politieke discussie gaande of er een geluidsmeetinstrument moet komen. De commissie Ruimte en Infrastructuur van de oude gemeente Voorhout heeft in 2005 unaniem besloten dat zo’n instrument er moest komen en gaf de toenmalige wethouder Van Steijn opdracht de procedure hiervoor in gang te zetten. Het is nu anderhalf jaar later maar de gemeente Teylingen heeft nog geen openbaar besluit genomen over het plaatsen van een geluidsmeetinstrument. Wel is in de wandelgangen vernomen dat de kosten voor zo’n meetpunt € 50.000 euro bedragen, maar dat wijst Van Kuijen naar het land der fabelen: “Een meetpunt van geluidsnet kost slechts enkele duizenden euro’s. Onlangs heeft de gemeente Oegstgeest er ook een paar geïnstalleerd. Voor iedere gemeente in de aanvliegroutes van Schiphol is een meetpunt een waardevol instrument.”

Hij ziet de komst van een meetpunt in Teylingen positief in: “De Milieudienst West Holland voert milieutaken uit voor Teylingen en Leiden en zet zich in om zaak te coördineren. De gemeente Teylingen praat mee in het bestuurlijk overleg en voorafgaand aan iedere vergadering met de Cros is er een overleg van de betreffende gemeentelijke milieuwethouders ter voorbereiding van die vergadering. In dat kader wordt ook gesproken over de installatie van geluidsmeetpunten van Nomos en geluidsnet en ook hierover praat Teylingen mee. Zelf heb ik het gevoel dat wethouder Gerrit van der Meer zeer geïnteresseerd is in het plaatsen van een geluidsmeetpunt. De milieudienst is nog bezig met een tijdsplanning wanneer dit gerealiseerd wordt, maar ik neem aan dat dit zo snel mogelijk kan gebeuren. Een geluidsmeetpunt is niet heel kostbaar en ingewikkeld, maar het probleem is wel hoe je omgaat met de informatie.”

Klachten

Van Kuijen reageert op het feit dat het gestegen aantal klachten is ingediend door een lager aantal klagers. “Het aantal klachten met betrekking tot de Kaagbaan is helemaal niet zo hoog, als je het vergelijkt met de geluiden die je hoort rond de Polderbaan (Castricum en omgeving). Jaarlijks komen hier 780.000 klachten vandaan. Dat ligt niet aan het feit dat de mensen rondom de Polderbaan een gevoeliger oor hebben. Eerder is het zo, dat de bewoners in de aanvliegroutes van de Kaagbaan zich al langer hebben neergelegd bij de vliegroutes en de overlast voor lief nemen. Maar de Kaagbaan is de drukst bevlogen baan van Schiphol.”

Heeft het wel zin om te klagen? De bewonersvertegenwoordiger zegt onmiddellijk: “Mensen, pas op, want voor je het weet besluit de politiek om een tweede Kaagbaan aan te leggen, omdat er maar zo weinig klachten uit de regio komen. In die zin heeft klagen absoluut zin. Uit de cijfers blijkt dat een aantal klagers stopt met het in contact treden met de Cros. Ze denken: ‘Het helpt allemaal niets’ en de berusting treedt op. Dat zou een reden kunnen zijn waarom hier minder geklaagd wordt dan in Castricum, want hier is men het vliegen al langer gewend. In Castricum klaagt men meer, want ze zijn daar pas onlangs met de Polderbaan geconfronteerd geworden.”

Rupsje Nooitgenoeg

Het onderwerp staat hem na aan het hart: “Ik zet me ervoor in dat er geen extra Kaagbaan komt, want het aantal vliegbewegingen moet niet meer worden en het liefst minder. Mijn advies aan de gemeente Teylingen is: plaats zo snel mogelijk een geluidsmeetinstrument, want: meten is weten. Als gemeente moet je gewoon weten wat er op je grondgebied gebeurt: deze informatie weegt absoluut op tegen de kosten.”

Ook voor Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen heeft hij een visie: “Beperk het aantal vliegbewegingen tot 430.000 en maak vervolgens een plan hoe je dit aantal zo efficiënt mogelijk kunt gebruiken. Zo stimuleer je geluidsarm vliegen, door het vliegtuig hoog aan te laten komen en dan computergestuurd naar beneden te halen, de zogeheten ‘Continuous Decent Approach. Deze wijze van landen is veel beter dan langzaam in parkeerrondjes naar beneden te zakken, want zo’n vliegtuig geeft veel meer hinder. Het is jammer dat Schiphol en de Luchtvaart Vereniging Nederland (LVNL) weinig geïnteresseerd zijn om op een zo geluidsarm mogelijke manier vliegtuigen naar beneden te halen. Dit vergroot namelijk de eigen capaciteit zo veel mogelijk, is een veilige manier en heeft voordelen voor alle betrokkenen. Juist door het aantal vliegbewegingen te beperken tot het huidige niveau, dwing je Schiphol een rem te zetten op de uitbreiding. Er zijn mensen die Cerfontaine betitelen als ‘Rupsje Nooitgenoeg’. Ook Schiphol moet keuzes maken: als je de luchthaven wilt profileren als mainport, dan moet je niet ook tegelijk zoveel mogelijk vrachtvluchten willen aantrekken. Deze vluchten moeten dan uitbesteed worden aan collega-luchthavens.”

Voor meer informatie:
www.crosnet.nl.