'Dialoog is beter dan straffen'
Voorhout – De KTS en de Reboundvoorziening werden op donderdag 15 maart door drie leerplichtambtenaren bezocht. Op deze dag vond voor de vierde maal de landelijke Dag van de Leerplicht plaats. Doel was de leerlingen te informeren over de noodzaak van het altijd volgen van de lessen, maar zoals een van de ambtenaren zei: “Ons doel is vooral om de leerlingen aan het woord te laten.” Ook wethouder Henriëtte Wilbrink was aanwezig op dit door het Regionaal Bureau Leerplicht Holland Rijnland georganiseerde evenement.
Door Joep Derksen
Meer dan 190 gemeenten deden mee aan deze Dag van de Leerplicht en in veel plaatsen werd extra gecontroleerd op spijbelen. Het Ministerie van Onderwijs wil met deze dag het belang van het volgen van lessen onder de aandacht brengen.
De directieleden van het Teylingen College, J. Duwkoop en T. van Oort, benadrukken dat spijbelpreventie ook op hun school hoog in het vaandel staat. “Met ons intensieve verzuimsysteem registreren we iedere vorm van afwezigheid: of het nu een uurtje is of enkele dagen. Mede hierdoor is het spijbelpercentage bij ons lager dan in de grote steden.” De beiden wachten op de leerplichtambtenaren die al snel binnen komen wandelen.
Annetthe de Wal, Ellen Koster en Marleen Schlatmann kennen het klappen van de zweep als het gaat om voorlichting over spijbelen. Schlatmann: “We hebben bewust gekozen voor deze vorm van educatie en niet voor repressieve activiteiten. Controleren kunnen we altijd wel, maar we gebruiken deze dag om te doorgronden waarom leerlingen spijbelen.” De Wal vult aan: “We willen vooral hen aan het woord laten: daar leren we zelf toch het meeste van.”
Time-outplek
Terwijl Koster en De Wal samen naar lokaal 110 van de KTS lopen, begeeft Schlatmann zich samen met wethouder Wilbrink naar de Rebound: een time-outplek voor leerlingen waarvan de eigen problematiek hen te heftig is. Voor een bepaalde periode krijgen ze intensief les, waarbij aan zowel het onderwijs als gedrag wordt gewerkt. Dit zijn zeker niet alleen maar probleemjongeren, maar ook kinderen die aan het ontvangende uiteinde zitten van nare zaken als pesten. Het doel is hen binnen drie maanden terug te laten keren naar de oude school, maar wanneer dit te kort blijkt, kan een verlenging van een jaar aangevraagd worden. De volwassenen gaan met een zestal leerlingen rond de tafel zitten en de gesprekken worden aangegaan.
Wilbrink vertelt: “Het is goed dit te ervaren, want zo kan ik met eigen ogen zien hoe de leerplichtambtenaren te werk gaan. Nieuwe ervaringen of problemen die ik tegenkom kan ik, indien nodig, meenemen in het overleg met Holland Rijnland.”
In lokaal 110 staan de twee andere leerplichtambtenaren voor de klas en ze hebben de volle aandacht van de 30 leerlingen. Met de vragen die Koster stelt, krijgt ze inderdaad reactie, waardoor met recht gesproken kan worden van interactieve communicatie.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home