Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 april 2007

Actuele discussie: afsluiting Kapelstraat en Meer en Houtstraat in winkelgebied

Lisse – De kogel is door de kerk; de Lisser politiek is tot het besluit gekomen de Kapelstraat en Meer en Houtstraat af te sluiten voor autoverkeer, motoren en bromfietsen. In een terugblik op de heftige discussies die aan dit besluit voorafgingen, worden de standpunten van Cor de Vos, voorzitter van winkeliersvereniging Alverha en Cees Verburg, fractievoorzitter D66, nog eens op een rij gezet.

Door Joep Derksen

Vanaf het begin heeft de Vos zijn bezorgdheid geuit over de afsluiting van deze twee wegen, sterker nog: Alverha was niet te spreken over dit besluit, aangezien in een eerder stadium met de gemeente gesproken was en afspraken gemaakt waren. De beide wegen zouden alleen afgesloten worden nadat voldoende parkeercapaciteit bij de Hobaho-locatie is gerealiseerd. De Vos: ‘Nu de afsluiting toch besloten is, moet er een beter (digitaal) verwijzingssysteem komen om de route aan te geven naar beschikbare parkeerplekken.’

‘Nu je de Kapelstraat afsluit en dus de primaire route richting Blokhuis en de Meer en Houtstraat, komt er veel verkeersdruk te liggen op de Nassaustraat en omgeving. Dat is en blijft lastig. Met de afsluiting van de Kapelstraat los je het parkeerprobleem aan de zuidkant van het centrum niet op.’

Schoonheid

Hij vervolgt: ‘Er mankeert inderdaad een heleboel aan de aanduiding van rijroutes naar parkeergelegenheden en het zichtbaar maken of er parkeergelegenheid is. Of je de Kapelstraat nu wel of niet afsluit, hier moet veel aan verbeterd worden. Een van de hoofdredenen om de Kapelstraat open te houden, is om de mensen die van buiten Lisse komen zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Je kunt de prachtigste avenues aanleggen, maar als de consument niet wil komen om te kopen, heb je niets aan die schoonheid. Begrijp me goed, ook ik wilde het liefst de Kapelstraat zo snel mogelijk dicht, maar wel pas nadat voldoende parkeergelegenheid aan de zuidkant van het centrum gerealiseerd is.’


Verburg heeft een andere visie op de afsluiting: ‘We hebben een enquête gehouden en meer dan 400 mensen die in het centrum winkelen gevraagd naar hun mening over de afsluiting. 47% van de mensen waren voor het uitsluiten van auto’s uit de beide wegen. 26% wilde de straten open houden en ik wil luisteren naar die 47%. Om die auto’s en brommers blijvend te weren uit het centrum, moet er een goede handhaving plaatsvinden.’ Toch kan hij zich op een punt wel vinden met De Vos: ‘Een goede verwijzing naar parkeerplekken is absoluut noodzakelijk. Belangrijk is in ieder geval dat Alverha en de lokale politiek elkaar weer in de ogen kunnen kijken en samen in goed overleg allerlei onderwerpen met elkaar blijven bespreken.’

Om het publiek te laten wennen zullen de beide straten in eerste instantie fysiek worden afgesloten, maar uiteindelijk zullen alleen verbodsborden geplaatst worden, zodra het gemotoriseerd verkeer gewend is aan de gewijzigde verkeerssituatie. Naar verwachting zal de afsluiting in 2008 plaatsvinden.