Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 oktober 2007

SP in wording helpt inwoners


LISSE – De plaatselijke politiek kan de borst natmaken, want een geduchte partij rammelt aan de poorten van het politieke establishment. Vallentina van den Berg (35) en Ellen Schipper (28) willen een SP-afdeling opzetten in Lisse en meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. Tot die tijd willen de SP-ers fungeren als spreekbuis voor hen die niet kunnen of willen spreken.

Schipper en Van den Berg zijn elkaars tegenpolen, maar eensgezind in hun wens om de belangen van de mensen naar beste kunnen te behartigen. Schipper woont zo’n zes jaar in Lisse, is werkzaam bij het Landgoed Keukenhof en uit zich met haar daden. Van den Berg is verbaal zeer begaafd en sprak tijdens de vergadering van de commissie Ruimte & Infrastructuur voor het eerst in. Ze bezwaarde zich tegen het feit dat de bewoners van de flats in de Van Speykstraat via de kranten moesten vernemen dat Trias sloop- en herbouwplannen met hun woningen had. Zij kreeg van wethouder Jan Kippers (CDA) de toezegging dat hij dit zou uitzoeken. Ook hij erkende dat een goede communicatie met de bewoners essentieel is. Van den Berg: ‘Ik wacht echter nog altijd op de informatiebrief die de wethouder mij beloofd heeft.’

De 35-jarige kondigt aan dat de raadsleden haar nog veel vaker te horen krijgen. ‘Waar mogelijk bezoek ik iedere raads- en commissievergadering en ik zal spreken over zaken die niet juist lopen. Ook gaan we regelmatig actievoeren en kaarten misstanden aan. Er moeten meer sociale huurwoningen en starterswoningen komen, maar dan wel tegen een lager bedrag dan de huidige 181.000 euro. Deze grens is al te hoog voor mensen die een modaal inkomen van 30.000 euro per jaar verdienen.’

Kritisch

Schipper vertelt over de reden waarom zij zich met de politiek bezig houdt: ‘Politiek heb ik altijd kritisch gevolgd, maar na de krantenberichten over Trias die onze flats wil aanpakken, heb ik me aangemeld als actief lid bij de SP. Ik breng de Tribune rond en activeer mensen. Binnenkort beginnen Vallentina en ik met een eigen SP-blaadje voor de Lissese bevolking.’

Van den Berg: ‘We willen iedereen helpen die onze hulp nodig heeft. Of het nu gaat om advies of dat we voor anderen in spreken. Je hoeft hiervoor geen SP-lid te zijn, het gaat ons erom dat de gemeente gewezen wordt op zaken die niet goed verlopen.


Om toestemming te krijgen van het landelijke SP-bestuur voor deelname aan de komende gemeenteraadsverkiezingen, is het nodig dat SP-Lisse minimaal 50 leden heeft, waarvan zeker vijf mensen een bestuursfunctie willen vervullen. Op dit moment staan 22 Lissers ingeschreven als SP-lid. De beide actieve initiatiefnemers roepen gelijkgestemden dan ook op contact met hen op te nemen. Telefonisch kan dit via: 06 1417 7588 en per email: sp.lisse@gmail.com. De website www.splisse.nl is nog in wording, maar een eerste kennismaking kan plaatsvinden op 13 oktober: dan staat de SP op de Curiosamarkt.