Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 november 2007

Dilemma wethouder De Roon

LISSE – ‘Als blijkt dat een collegelid een persoonlijk belang of bezwaar heeft bij een besluit, stemt hij of zijn niet mee over dit besluit en onthoudt deze zich van beraadsslaging’, zo luidt een collegebesluit dat dinsdag 16 oktober wereldkundig is gemaakt.
Het nieuw te bouwen gebouw van Rustoord, ook bekend als Locatie Trompenburg, zorg voordat er een spa in de grond gaat, al voor politieke voorzorgsmaatregelen. Wethouder Adri de Roon (D66), die vlak bij het project woont en als burger niet onverdeeld gelukkig is met de nieuwe ontwikkelingen, voorzag een mogelijke vorm van belangenverstrengeling met zijn functie van wethouder en kaartte dit probleem aan bij zijn collega’s.

Bas Brekelmans (VVD) legt het dilemma uit: ‘Locatie Trompenburg ligt vlakbij De Roon’s huis: het grenst aan zijn achtertuin. Hierdoor is hij er als privepersoon en als bestuurlijk persoon bij betrokken. Dat bracht ons tot de vraag hoe we om moeten gaan met een situatie waarin een bestuurder een persoonlijk belang heeft bij een besluiten. Onze conclusie is, dat dit bestuurslid zich niet alleen onthoudt van stemming, maar ook van beraadslaging.’

Beïnvloeden
Het college wil voorkomen dat een situatie ontstaat die in strijd is met een regeling die betrekking heeft op de integriteit van (een lid van) het college. De Roon verklaart: ‘Ik had sterk behoefte om voor dit besluit een handelwijze te hebben en kies ervoor om voor het plan Trompenburg niet aan de beraadslaging deel te nemen en mogelijk de besluitvorming van mijn collega’s te beinvloeden. De mogelijkheid blijft dan ook dat ik als burger een bezwaar indien tegen het plan en bij een recht op planschade wil ik dit recht wel doen gelden, maar daarvoor is een scheiding nodig tussen mijn burgerfunctie en mijn wethouderfunctie.’

De Roon vervolgt: ‘Als bestuurder vind ik Trompenburg een goed plan en een aanwinst voor Lisse, maar als bewoner vind ik dat mijn huis zo wordt ingebouwd dat ik er bezwaar tegen heb. Rustoord wordt afgebroken, weer opgebouwd en een beetje verplaatst op zo’n manier dat prachtig groen en monumentale bomen zullen sneuvelen. De omwonenden dienen hier een bezwaar tegen in. Daarnaast wordt pal op mijn erfgrens een schuur en twee-onder-een-kap woningen gebouwd. Dat zijn elementen waar ik niet blij mee ben.’