Betaald parkeren heikel punt
LISSE – De discussie over het punt of parkeren in Lisse gratis moet blijven of niet, barstte donderdag 15 november in alle hevigheid los tijdens de gemeenteraadsvergadering. VVD, D66, CDA en SGP/ChristenUnie waren vooralsnog tegen de invoering van een systeem in te voeren waarbij betaald moet worden nadat er twee uur geparkeerd is in een parkeergarage. Nieuw Lisse is voor het invoeren van zo’n systeem evenals de PvdA, die hiermee haar wethouder Guus Mesman volledig ondersteunt.
‘Maar laten we het geen betaald parkeren noemen’, probeerde raadslid Paula van Elburg (PvdA), ‘we willen allemaal in principe dat het parkeren gratis blijft, maar we moeten bij een nieuwe parkeergarage wellicht overwegen om een nieuw betalen-na-twee-uur-systeem in te voeren. Als tegenprestatie kan vervolgens de parkeergarage 24 uur per dag open blijven en niet al sluiten zodra de winkels gesloten zijn.’
D66 was fel tegen, zo liet raadslid Ed Takken weten: ‘Voor onze fractie is betaald parkeren nog niet aan de orde. Alleen op zaterdag komen we 90 parkeerplaatsen tekort, omdat er niet gehandhaafd wordt. Eerst moeten we strenger handhaven op het gebruik van de blauwe kaart. Het winkelend publiek uit de regio kiest Lisse onder andere vanwege het gratis parkeren en dat moeten we niet zomaar los laten. Bovendien hebben ondernemers uit het koopcentrum in het verleden al de nodige bijdragen geleverd en zelfs nu nog leveren ze bijdragen. Dit zijn afspraken die we moeten respecteren. Wat de parkeergarage met betrekking tot de Hobaho betreft: als de gemeente goed onderhandelt, is betaald parkeren wellicht niet noodzakelijk.’
Budgetneutraal
Raadslid Frans Vroomans (CDA) vulde aan: ‘Het parkeren in het centrum van Lisse willen we gratis houden en we moeten gebruik blijven maken van de blauwe zone. Waar het gaat om het ontwikkelen van gebouwen, moet het mogelijk zijn om die gebouwen budgetneutraal neer te zetten, inclusief parkeergarage.’
Gemeenteraadslid Jos Assendelft (Nieuw Lisse) vroeg zich af: ‘Ik zie het verschil niet als je zegt: na twee uur moet je in de parkeergarage betaald parkeren of je moet na twee uur gratis parkeren op de plekken langs de straat wegwezen. We hebben het dan toch beide over gratis parkeren?’ Dolf Kistemaker (PvdA) vulde aan: ‘Het is veel consumentvriendelijker om een euro parkeergeld te betalen dan een boete van 60 euro, als je die euro niet betaald.’ Zijn fractievoorzitter Hans Bet deed ook een duit in het zakje: ‘Wij zien het betaald parkeren niet als een beperking’. Voorzitter Corrie Langelaar viel uit haar rol en ondersteunde Bet: ‘U ziet het dus meer als een extra service.’
Fractievoorzitter Marius Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) besloot aan het eind van de discussie: ‘Voorlopig handhaven we het standpunt van gratis parkeren, samen met D66, CDA en VVD, maar als de wethouder kan aantonen dat zonder zo’n systeem de realisatie van een parkeergarage niet mogelijk is, dan zijn we bereid ons standpunt te wijzigen.’
Na het aanhoren van de meningen van de raadsleden, gaat wethouder Guus Mesman (PvdA) met Provast in gesprek om te kijken hoeveel het de gemeente gaat kosten als er geen systeem van betaald parkeren na twee uur wordt ingevoerd in de toekomstige Hobaho-garage. Dit kondigde Mesman aan na afloop van de bespreking van het onderwerp over het invoeren van betaald parkeren.
Naar de uitkomsten van dit gesprek wordt door de politieke partijen met interesse uitgekeken, want Arno van der Voort, partner bij Provast, heeft zich in het openbaar al eens geuit tegen de wethouder over dit vraagstuk. Na afloop van het Parkeer Cafe gaf Mesman de tip aan de partner dat ‘Provast duidelijk aan de raad moet aangeven wat het financiele verschil is voor de gemeente wanneer er wel en niet betaald parkeren wordt ingevoerd.’ Van der Voort’s antwoord was kort en duidelijk: ‘Voor de financiering maakt het niet veel uit, want voor die ene euro per uur die we ontvangen, hoeven we het echt niet te doen.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home