Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

05 december 2007

“Eisers willen alleen maar geld zien van de spoorwegen”

DE ZILK – Simon Ruigrok van C.J. Ruigrok & Zoon, reageert op de gerechtelijke uitspraak van 22 november over de Rustenburgerbrug en Rustenburgerweg. “Ik ben in feite helemaal geen partij in deze zaak, maar Van Haaster is gewoon heel rancuneus. Er is al lang een oplossing voor deze hele kwestie en dat is de Frederikslaan en de weg aan de westkant van de spoorlijn. De spoorwegovergang van de Frederikslaan is door de spoorwegen al verbeterd, maar dat bedrijf werd tegengewerkt door de omwonenden, die ook dit proces aangespannen hebben, om een verharde weg aan te leggen ten westen van de spoorrails.”

Ruigrok heeft geen goed woord over voor deze hele situatie: “Deze hele kwestie loopt nu een jaar of tien. Van Haaster c.s. zijn drie keer in het ongelijk gesteld en de rechter heeft hen nu een keertje in het gelijk gesteld, maar aan de situatie verandert er niets. De Rustenburgerweg is een gewoon zandpad, er lag een bruggetje van een meter breed over het water en dat bruggetje is ingestort. Meer is er nooit geweest. Omdat dit weggetje in verval is geraakt en niet meer werd gebruikt, heeft de NS het opgeruimd. De spoorwegen gaan heus niet de Rustenburgerbrug opnieuw aanleggen. Wat de andere partij werkelijk wil, is geld van een multinationaal bedrijf, maar ik verwacht dat de spoorwegen van hun kant nu actie gaan ondernemen en deze hele kwestie kan nog wel 25 jaar duren.”

Over zijn eigen rol in het geheel vertelt Ruigrok: “Voor mij heeft de uitspraak geen consequentie, want de andere partij heeft het recht van overpad nooit kunnen aantonen. Maar het kost me wel mijn tijd en daar heb ik een hekel aan. De mensen willen gewoon geld zien, want de NS is een groot orgaan. Op dit moment wordt het ponton al door de spoorwegen betaald en de geasfalteerde weg van de Frederikslaan met een spoorwegovergang is een prima optie. Overigens lag die ponton er al zo’n veertig jaar; al sinds de tijd dat men met een trekker begon te rijden. Het enige verschil is nu dat de spoorwegen de kosten van dit ponton betalen sinds 1996 en een van de omwonenden krijgt een volledig salaris omdat hij tot brugwachter is benoemd.”

Ruigrok vervolgt: “De spoorwegen hebben het denk ik niet helemaal goed aangepakt, maar ze gaan nu zeker in beroep. De hele zaak zal mij verder een biet wezen, maar de NS zal die brug niet terugleggen, want dat baat niemand: geen ziel gaat vier kilometer omrijden om bij zijn land te komen, terwijl het ook binnen 100 meter bereikt kan worden. Alleen Piet van Haaster heeft er wellicht baat bij, want hij wil zijn gelijk hebben.”

De advocaat van de NS kon nog niet reageren op de uitspraak van de rechter.