Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 december 2007

“Ik houd nooit op met lopen”

VOORHOUT – Met het lopen van zijn honderdste marathon leverde Kees van den Berg op zaterdag 8 december in Diever een unieke prestatie. Zijn loopvrienden van de NSL (Noordwijkerhoutse Strandlopers) vierden dit feit met een partytent, een verkeersbord met ‘100’ erop, een grote trom en een meter bier aan de finish. “Ik houd nooit op met lopen, want je kunt dit nog heel lang volhouden als je niet geblesseerd raakt”, vertelt de enthousiaste Van den Berg (52).

Door Joep Derksen

Hij legt uit: “De 100ste marathon was geen doel op zich, waar ik al jaren naar uitkeek, maar ik heb dit jaar wel 11 marathons gelopen om voor 2008 deze mijlpaal te halen. Daarbij was het fijn om dit in Diever te doen, want ook de organisatie waardeerde deze prestatie door mij met startnummer 100 te laten lopen.”

Van den Berg is in 1985 met het marathonlopen begonnen en in die 22 jaar heeft hij dus 4.219.500 meter gerend; toch geen sinecure. “Het begon heel onschuldig”, lacht Van den Berg: “Ik rende regelmatig acht kilometer door de duinen en iemand stelde voor om een marathon af te leggen. We zijn zes maanden tevoren begonnen zodat we er klaar voor waren om 2,5 uur lang te kunnen hardlopen. In die jaren heb ik mijn toptijd behaald in Leiden: 3.04.42, gelopen in 1996. Dat is zo’n 14 km per uur. Mijn langzaamste tijd was bij een marathon met veel heuvels in het buitenland, waar ik er meer dan vijf uur over heb gedaan, omdat ik de laatste kilometers me heb aangesloten bij wandelaars.” Is het marathonlopen verslavend? “Ik denk het wel, want als ik een of twee dagen niet ben wezen lopen, dan moet ik het huis uit. Wat de marathons zelf betreft: het eerste deel gaat op de automatische piloot en je weet tijdens het hardlopen dat je een keer in de problemen komt, zo rond het 30-km punt. Je hebt het moment van die inzinking niet in de hand, maar kan alleen hopen dat het zo laat mogelijk gebeurd.”

Euforisch

Hij vervolgt: “Ik doe niet mee voor de prijzen, maar geniet tijdens het lopen van de entourage om me heen; of het nu in de stad of in een natuurgebied is. Mensen die nog nooit een marathon hebben gelopen, zou ik willen aanraden om het toch een keer te proberen. Zet tijdens de marathon je verstand op nul en je blik op oneindig. Het euforische gevoel dat je krijgt wanneer je de finish haalt, is geweldig!”

Zit er een gezondheidsrisico aan het marathonlopen? “Ik geloof niet dat het marathonlopen een ongezonde sport is, want tijdens een sportieve activiteit kan er van alles gebeuren. Ook jonge voetballers krijgen op het voetbalveld een hartaanval.” Wil Van den Berg ook wel eens langere afstanden lopen? “Vroeger had je het rondje Haarlemmermeer, dat over 60 km ging en je kunt ook in Groningen afstanden van 100 km rennen. Maar ik moet er niet aan denken dat ik na 42 km nog verder moet.” Zal hij ooit stoppen? “Ik houd nooit op met lopen, want je kunt dit nog heel lang volhouden als je niet geblesseerd raakt. Wel is het zo dat je een uitzondering bent, wanneer je boven je 70ste een marathon aflegt, maar dat zien we dan wel weer.”

Voor meer informatie over het marathonlopen:
www.av-nsl.nl.