Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 december 2007

Wmo-klachten ISD onder loep

LISSE – Voor de behandeling van de notitie ‘Op weg naar meer maatwerk en menselijke maat’, zat de gehele publieke tribune vol met ISD-medewerkers. Ze waren getuige van een geanimeerde discussie over wat ‘maatwerk’ en ‘menselijke maat’ nu eigenlijk inhouden. Robert ’t Jong, afdelingshoofd bedrijfsvoorziening WMO van de ISD, ging uit van de juridische uitleg en de politici benaderden het vanuit de sociaal-menselijke kant.

Fractievoorzitter Hans Bet (PvdA) beet het spits af: ‘Er bestaat een discrepantie tussen de beleving van wethouder Adri de Roon (D66) en de ISD over de klachten die er zijn ingediend over de wijze waarop de ISD de aanvragen voor de hulp in de huishouding uitvoert. Ik wil graag nadere toelichting waar die discrepantie vandaan komt.’
De Roon: ‘Ik worstel hier mee, want via de seniorenraad en wmo-adviesraad zijn verscheidene malen indringende klachten geweest. Wel is het raar dat kennelijk alleen in Lisse deze signalen naar boven zijn gekomen, zoals de ISD in een schrijven kenbaar maakte. De ISD zegt: “We hebben heel veel clienten en dit zijn slechts incidenten, maar ik heb de klachten vaak genoeg gehoord om er aandacht voor te willen hebben. Verder lijkt het erop dat de ISD en de gemeente niet op dezelfde golflengte zitten waar het gaat om de menselijke maat en maatwerk. De reactie van de ISD is dat er in een heleboel gevallen niets aan de hand is en dat wil er bij mij ook niet helemaal in.’

Signalen

’t Jong: De hele tribune zit vol, maar de mensen zijn hier op vrijwillige basis. Fijn dat hier met ons gesproken wordt en niet over ons. Ik wil duidelijk zijn dat wij niets proberen weg te moffelen. We nemen iedereen serieus, maar er kan altijd iets fout gaan. De vraag is of de klant ontevreden is wanneer hij niet krijgt wat hij wil, of dat we onfatsoenlijk zijn geweest. Een ander ding is natuurlijk het feit dat de signalen met name over de Wmo gaan, en dan vooral over de hulp bij het huishouden. Dat is op zich logisch, want het is een nieuwe wet en voorheen konden mensen nergens terecht met hun klachten. Nu is het gelukkig bij de gemeente neergelegd, waar mensen kunnen klagen en nu lijkt het of het een stuk slechter gaat. We moeten wel uitkijken dat we deze hele situatie niet opblazen.’