Samenwerken bij belastingen
Brekelmans: ‘Met deze samenwerking op het gebied van belasting streven we naar 1 loket en 1 aanslagbiljet, zodat alle belastingen in die gemeenten met 1 aanslag afgedaan kunnen worden. Door de organisatie die hiervoor nodig is, ook samen te doen bereiken we kostenbesparing omdat minder ambtenaren ingezet hoeven te worden. We denken zo’n 130.000 euro per jaar te kunnen besparen. Tegelijkertijd wordt de kwetsbaarheid verminderd en de continuïteit versterkt. We laten nog een verdiepingsonderzoek uitvoeren zodat we in oktober van dit jaar bepalen of we hiermee verder gaan. De streefdatum is om de gemeenschappelijke belastingheffing op 1 januari 2010 van start te laten gaan.’
Is de wethouder niet bezorgd dat een dergelijke belastingincasserende instantie een nieuw overheidsorgaan wordt, dat allengs meer macht naar zich toe zal trekken? Brekelmans: ‘Het wordt een uitvoeringsorgaan, want het beleid wordt nog steeds bij de gemeenten bepaald. Wel is het een trend dat alle gemeenschappelijke organisaties het beleid naar zich toetrekken. Het is echter de nadrukkelijke wens van de gemeentes om de eigen tariviëring te kunnen behouden. Het kan nooit zo zijn dat de tariviëring niet meer door de gemeentes besloten kan worden.’
De belastingen die onder deze gemeenschappelijke regeling vallen, behelzen onder meer de OZB, het waterschap, rioolrechten, hondenbelasting en de woz. Als de gemeente inderdaad 130.000 euro bespaart, gaat dit financiële voordeel dan weer rechtstreeks terug naar de inwoners, bijvoorbeeld door belastingverlagingen? Brekelmans kon dit niet bevestigen: ‘Wanneer onze apparaatskosten lager zijn, houden we meer over om voorzieningen te verzorgen.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home