Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 april 2008

‘Europa past niet in één hokje’

EU-beambte Hadewych Hazelzet terug op Fioretticollege

LISSE – Maandag 14 april bezocht Hadewych Hazelzet, EU-beambte bij het Secretariaat-Generaal van de Raad van de Europese Unie, haar oude school: het Fioretticollege Lisse. In 1990 heeft ze hier haar examen behaald en in het kader van de actie “De EU terug naar school” vertelde ze de leerlingen over haar werk bij de EU en het belang van Europa op het dagelijkse leven. ‘Ik voel me meer Europeaan dan Hillegommer.’

Momenteel is Hazelzet gedetacheerd bij het Duitse Ministerie van Buitenlandse Zaken in Berlijn, waar ze de Duitse positie helpt bepalen over de vredesmissies. In de zomer keert ze terug naar het Raadssecretariaat. Haar werkdagen zijn ongetwijfeld volgeboekt en ze verblijft alleen het weekend bij haar ouders in Nederland, waarna ze maandagavond weer naar Berlijn terugkeert. Waarom gaat ze een dagje terug naar school? ‘Ik vond het een goed initiatief om met leerlingen en jonge mensen te praten wat zij van de EU verwachten. Het leek me ook voor hen interessant te ervaren hoe het is om voor de EU te werken, vooral omdat de Nederlandse stemming over de EU niet zo positief is. Ik wil de jongeren een beter beeld geven over wat de EU voor hen betekent.’

Hoe zijn haar herinneringen aan het Fioretti? ‘Die zijn heel goed, want het was een heel creatieve en goede school, waar ik veel geleerd heb. We gingen naast het onderwijs op reis en naar theaters. Ik had toen al interesse in mensenrechten en internationale vraagstukken en op school werd veel gediscussieerd en door de vakken Latijn, Grieks en geschiedenis die ik volgde, leerde je veel over de wortels van Europa.’ Wat wil je de kinderen bijbrengen? ‘Dat zij ook Europeaan zijn en ook actief daar aan kunnen bijdragen, bijvoorbeeld door onderwerpen als mobiele communicatie of studeren in het buitenland aan de kaak te stellen. Ik hoop dat ze een positief idee hebben over hoe belangrijk Europa is, want Nederland is hier een belangrijk deel van en de grenzen houden niet op bij Nederland.’

‘Ik kom oorspronkelijk uit Hillegom en heb in het Klokgeveltje gewoond, maar woon al zo’n twaalf jaar niet meer in Nederland. Ik ben heel vaak in Hillegom geweest, omdat mijn ouders er wonen. Elke keer als ik over Nederland vlieg of reis, blijf ik Nederlander. Ik ben trots als ik het water, de knotwilgen en bloemenvelden zie. Als mensen vragen waar ik vandaan kom zeg ik: “Uit de Bollenstreek”, maar als ik een week in Hillegom ben, mis ik het spreken van allerlei verschillende talen. Ik ben nu meer Europeaan dan Hillegommer. Ik voel me Europeaan, maar binnen Europa ben ik altijd trots geweest ook Nederlander te zijn, ook al is Nederland de afgelopen tien jaar veranderd, want we zijn minder tolerant geworden.’

Europakunde

Zouden scholen het vak ‘Europakunde moeten onderwijzen? ‘Europa heeft zoveel verschillende aspecten, dat het thema Europa in verschillende vakken wordt aangeroerd: bij economie, geschiedenis, taal, maatschappijleer. Europa kan je niet in een hokje stoppen, want tegenwoordig heeft alles met Europa te maken, ook al beseffen velen dat niet. Dat mensen meer leren over Europa, lijkt me een goed iets.’ Hoe is het om als vrouw voor de Europese Unie te werken?: ‘In vergaderingen zijn vrouwen ver in de minderheid en zijn de kleuren van de pakken zwart, grijs, blauw en donker. Op topniveau zijn er weinig vrouwen, met name in het Raadssecretariaat. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit, maar er is zeker een glazen plafond. Er moeten meer vrouwen op hoge functies komen en een vrouw als nieuwe voorzitter van de EU zou een extra dimensie daaraan geven.’

Het nationale project EU Back to school is een initiatief van de Vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken, met medewerking van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Algemene Bestuursdienst. Aan de praktische organisatie dragen het Europees Platform en de VO-raad, de sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs, bij.