Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 mei 2008

“Verdubbeling van aantal sponsors in twee jaar”

KATWIJK – “Het plezier staat voorop, maar met het netwerken wordt het zakelijk ook een beetje lucratief.” Met deze ene zin maakt Karel Janssen, bestuurslid van de businessclub van Quick Boys, het belang duidelijk van diezelfde businessclub.

Het is de afgelopen twee jaar snel gegaan, zo legt Janssen uit: “In die tijd, en met name na de opening van het nieuwe sponsorhome zijn we qua sponsoraantal verdubbeld tot 250. Dit komt mede dankzij de uitstraling van Quick Boys, maar ook omdat het grootste deel van de sponsors ook een echte supporter is van de club. Daarnaast kun je als ondernemer nog wat aan dit sponsorlidmaatschap verdienen, maar hoewel dat mooi meegenomen is, is het geen doelstelling.”

Wat is het doel van de businessclub? “Het genereren van financiële middelen voor de club en dan niet alleen voor het eerste team, maar ook voor zaken als het complex en de jeugdopleiding. De jeugd is immers de basis voor het 1ste elftal. Ik ben er trots op dat van de 22 spelers in het eerste team er 16 uit Katwijk komen. Zonder businessclub zou Quick Boys overigens niet op het hoogste plan kunnen voetballen, dus ook niet in de aankomende Topklasse.”

Beschouwen de ondernemers de betrokkenheid bij de businessclub als een statussymbool? “Misschien zien sommigen het zo, maar voor mij en waarschijnlijk de meesten geldt dat niet. Het plezier staat voorop, en door het netwerken wordt het zakelijk ook een beetje lucratief. Als buitenstaander is het de ideale manier om te netwerken, want je kennissenkring word er enorm mee vergroot. Het is gewoon zo dat je het geven van een schilderopdracht of de koop van een fiets gunt aan het plaatselijke bedrijf, dat hart heeft voor dezelfde voetbalclub. Ik vind het overigens geen probleem dat ondernemers lid zijn van meerdere businessclubs, maar als ze op het terrein van Quick Boys zijn, mogen ze alleen voor Quick Boys juichen.”

Waar zou Quick Boys zijn zonder de businessclub? “Absoluut niet in de top van het amateurvoetbal, maar ook niet ter ziele. Quick Boys heeft een excellente jeugdopleiding en is een echte club. We hebben 2.300 leden, 110 elftallen (waarvan vijf dameselftallen) en dagelijks zijn 350 vrijwilligers met Quick Boys bezig. Gemiddeld bezoeken 2.800 toeschouwers de wedstrijden en we zijn 26 keer kampioen geweest; de laatste keer in 2004.”
Bemoeit de businessclub zich ook met het aankoopbeleid van de spelers? “Er bestaan heel goede contacten tussen de businessclub en de technische staf. We komen wel eens met adviezen, maar de technische staf bepaald. Ieder jaar geeft de businessclub een eenmalig bedrag aan het bestuur van de club om er zelf wat mee te doen.” Janssen besluit: “Ondernemers die interesse hebben in een sponsorlidmaatschap kunnen contact met mij opnemen en een kijkje nemen. Maak een zaterdagmiddag op Nieuw Zuid mee en ervaar wat een happening het is! Ga naar onze website: www.bcquickboys.nl.”