Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 juni 2008

‘We gaan wellicht het taxivervoer opnieuw aanbesteden’

NOORDWIJK – De gevoelens van Johanna Lagendijk over de Regiotaxi Bollenstreek blijken door meer mensen gedeeld te worden, want bij de gemeente Noordwijk zijn al meer dan twintig klachten binnengekomen. A. De Vries, algemeen directeur van A-Tax De Vries personenvervoer bv vindt dat alles gedaan wordt om de dienstverlening van de chauffeurs zo optimaal verloopt. De gemeente heeft hier niet evenveel vertrouwen in: zij wil boeteclausules verscherpen en eventueel het taxivervoer opnieuw aanbesteden.

A. de Vries, algemeen directeur vertelt over de klachten aangaande de service richting de klanten: ‘We doen er alles aan om de dienstverlening van chauffeurs optimaal te laten verlopen: daar wordt het personeel op getraind. De een heeft hier wel meer aandacht voor nodig dan de ander, want niemand is hetzelfde.’ Hij vervolgt: ‘Verder hebben we te maken met collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV), dat we in opdracht van een aantal gemeentes in de Duin- & Bollenstreek met taxi’s uitvoeren. De gebruikers betalen een kleine bijdrage en verder wordt dit vervoer gesubsidieerd door de gemeentes. We hebben allemaal de opdracht de kosten zo laag mogelijk te houden, maar dat heeft wel consequenties voor de uitgangspunten voor prijs-kwaliteit. Het komt voor dat we dan ook over meerdere gemeenten rijden, maar het merendeel van de ritten worden de mensen alleen vervoerd, zonder dat andere klanten worden opgehaald.’

Over de opmerking van Lagendijk of er niet twee minuutjes gewacht kan worden als zij bijvoorbeeld de post ophaalt bij het postkantoor, antwoordt De Vries: ‘Het is niet gebruikelijk om te wachten, want de prijs is gebaseerd op zonering; daar wordt op afgerekend. Zodra de taxi ergens op moet wachten, geven we de klanten het advies om ons maar te bellen. De vooraanmeldingstijd is minimaal een uur, eventueel vermeerderd met de reistijd die nodig is om naar het meldpunt te rijden.’

Martin Ruis, woordvoerder van de gemeente Noordwijk, laat weten dat op het gemeentehuis klachten bekend zijn over het CVV: ‘Bij het lokaal loket zijn twintig telefonische klachten binnengekomen en ook bij de gemeente zelf zijn vier klachten binnengekomen. De klachten hebben te maken met de tijden dat mensen moeten wachten, maar ook de bejegening van het personeel richting de klanten. Het aantal klachten is dusdanig dat wethouder Martijn Vroom ze ook in het dagelijks bestuur van de ISD zal bespreken. We hebben actie ondernomen en zitten hier fors achteraan: zo zullen we aparte klanttevredenheidsonderzoeken uitvoeren. Verder zijn nog meer klachten geconstateerd. De ISD-gemeenten gaan later dit jaar de Wmo-voorzieningen opnieuw aanbesteden en daaronder valt ook het taxivervoer. We kunnen dan de boeteclausules aanscherpen.’ Ruis doet een oproep: ‘Ik heb het vriendelijke verzoek om een klachtenformulier in te vullen als je een klacht hebt. Dit formulier is verkrijgbaar bij de ISD en A-Tax.’