“We kunnen niet elke dag vervoer naar werk regelen”
Afzijdig
Eind vorig jaar stopte Koninklijke Beuk met het vervoeren van busreizigers op onder meer de zogeheten Schiphol-route. Er is echter geen sprake van dat zij zich met de staking bemoeien, zo laat Erik Beuk weten. “We houden ons hier afzijdig van, maar ik denk dat het ten koste gaat van het algehele openbaar vervoer. Zelf peinzen we er niet over om terug te keren in het openbaar vervoer, want het is hier zo druk dat we materiaal tekort komen. Ook als bedrijven ons zouden benaderen om hun personeel te vervoeren van en naar het werk, moeten we dit weigeren, want we hebben geen capaciteit meer.”
Vrije dag
De MareGroep vervoert dagelijks een deel van haar personeel om naar het werk te komen. Pascal Wiersma vertelt: “Vanzelfsprekend blijven we hen ook tijdens de staking vervoeren. Daarnaast reist een groot gedeelte van de medewerkers zelfstandig naar het werk, dan wel per auto, motor, bromfiets, fiets of openbaar vervoer. De medewerkers die normaliter met het openbaar vervoer naar het werk gaan, reizen zoveel mogelijk met elkaar mee, zorgen ervoor dat zij door iemand anders naar het werk gebracht worden of stappen nu een keer op de fiets. Als dit incidenteel een keer niet lukt, nemen zij een vrije dag op. Wij zien in dat, door de staking van Connexxion, het woon-werkverkeer voor sommige medewerkers lastig is. Desondanks kunnen wij, net als andere ondernemingen, niet voor de dagen dat de staking geldt, vervoer regelen voor onze medewerkers vanaf hun huisadres naar het werk.”
Italiaans
Joost Peetoom is, behalve PvdA-raadslid in de gemeente Teylingen, ook een “bewust en pragmatisch” gebruiker van het openbaar vervoer en schrijft hier regelmatig over op zijn weblog. Hij geeft zijn mening: “Ik ga nu met de auto naar mijn werk, maar dat deed ik sowieso al twee keer per week. De staking is vervelend, maar ik troost mij met de gedachte dat ik nu sneller mijn luistercursus Italiaans in de auto kan doorlopen. Als ik er nu zeker van was dat de staking een maand zou duren, zou een treinabonnement misschien wel lonen. Ik zit eigenlijk met smart te wachten op de opening van het station Sassenheim, dan wordt de treinrit naar Schiphol een stuk korter en goedkoper.”
Niet vrolijk
Vindt Peetoom het rechtvaardig dat de OV-reizigers met deze acties getroffen worden? “Wat zouden effectievere of eerlijker acties zijn: gratis OV? Nee, want veel reizigers hebben maandabonnementen of een OV-jaarkaart. Wegblokkades? Dat doet vooral pijn bij diegenen die toch al nooit een bus van binnen zien. De Provincie Zuid-Holland schijnt niet meer door te betalen en dat doet wel pijn bij de leiding van de OV-bedrijven. Netto resultaat is wel, dat dit weer ten koste gaat van de (financiële) situatie van het openbaar vervoer. en dat werkt weer door in lijnbezetting en materieelkwaliteit. Kortom, dat maakt me niet echt vrolijk.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home