Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 juli 2008

‘Ik probeer mijn fractievoorzitter niet voor de voeten te lopen’

NOORDWIJK – Twee jaar lang leidde gemeenteraadslid Rene Kamphuis de Noordwijkse VVD-fractie. Nadat Kamphuis vorige week bekend had gemaakt dat hij het fractievoorzitterstokje overgedragen had aan Roberto ter Hark, wilde hij in een gesprek bij Hotels van Oranje ingaan op de redenen waarom hij deze beslissing genomen had.

In een brief aan de voorzitter van de gemeenteraad schreef Kamphuis dat hij zijn bedrijfsmatige verplichtingen niet langer kon combineren met het leiden van de VVD fractie in Noordwijk. Verder moet er ook niets achter gezocht worden, zo vindt Kamphuis: ‘Er is geen trammelant binnen de partij en dat wil ik graag zo houden.’

‘Ik was voorzitter van het VVD-bestuur en daarna voorzitter van de fractie en die jaren van wederopbouw van de VVD hebben er best wel ingehakt. Je merkt dat er altijd pijlen op je gericht ziet staan wanneer je fractievoorzitter bent. Soms uit eigen kring. Dat is niet erg, maar maakt het werk best zwaar. Ik had het VVD-bestuur beloofd voor 2009 aan te geven welke fractieleden paraat staan voor de volgende verkiezingen. Roberto gaf echter zelf aan dat hij vanaf 2010 weer beschikbaar was en ik stelde hem voor of hij het fractievoorzitterschap wilde overnemen. Ik weet zeker dat hij het kan.’

Kamphuis blijft wel in de gemeenteraad zitten als fractielid: ‘Maar dan wel meer op de achtergrond. Of ik het moeilijk vindt om niet meer de eerste viool te spelen? Ik kan me niet voorstellen dat de koers wezenlijk zal veranderen, al wordt de wijze van presenteren wel anders.’ Gaat Kamphuis meer tegen de boel aanschoppen, nu hij een wat vrijere stem heeft? ‘Ik merkte dat afspraken met coalitiegenoten een uur later niet meer golden. Dat is wel eens lastig. Ik ga echter proberen mijn fractievoorzitter niet teveel voor de voeten te lopen.

Heeft zijn besluit te maken met andere politieke zaken: vorig jaar steunde Kamphuis van harte Rita Verdonk in haar strijd tegen Mark Rutte om het VVD-leiderschap? ‘Ondanks alles is de VVD de enige partij voor mij; ik ben niet Trots Op Nederland, alleen op mijn kinderen. Mijn keuze voor Verdonk had geen gevolgen voor de relatie in mijn fractie en ook de komende tien jaar blijf ik lid van de VVD.’
Kamphuis sluit een terugkeer als fractievoorzitter niet uit: ‘Over twee of drie jaar zal het veel rustiger zijn met de bedrijfsmatige verplichtingen; dan kan ik weer behoorlijk aan de weg timmeren. Als ik gevraagd word, ben ik eventueel beschikbaar voor het fractievoorzitterschap of bestuursvoorzitterschap. Ook zou het heel leuk zijn om weer mee te doen voor de Tweede Kamerverkiezingen.’ Hij besluit: ‘Als er een dringend beroep op me wordt gedaan om me voor 2010 weer kandidaat te stellen, dan denk ik daar over na. Je moet toch wel een exhibitionist zijn om in de politieke schijnwerpers te staan en daar is niets mis mee.’