“Ondernemersfonds zo snel mogelijk introduceren”
NOORDWIJK – “Noordwijk Marketing ligt op koers: de afgelopen anderhalf jaar zijn er enorme slagen gemaakt.” Wethouder Leendert de Lange is zeer tevreden over Noordwijk Marketing, zo laat hij in een vraaggesprek weten.
Door Joep Derksen
De Lange: “Er is nu een visitor center op De Grent en Noordwijk Marketing heeft een breed en goed samengesteld bestuur bestaande uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en de gemeente. Noordwijk Marketing heeft meegeholpen aan de vele media-aandacht en landelijke publiciteit voor evenementen als Kunst in Duin en het Zandsculptuurfestival.”
Momenteel zijn circa 150 bedrijven betrokken bij Noordwijk Marketing, dus zijn er ook veel zogeheten freeriders; bedrijven die wel meeprofiteren, maar niet zelf financieel bijdragen aan Noordwijk Marketing. Vindt u dat het initiatief van Lisse om een Ondernemersfonds op te zetten (bekostigd uit een 10% verhoging van de OZB voor bedrijven) navolging moet krijgen in Noordwijk? De wethouder: “De gemeente Noordwijk is hier groot voorstander van. De Noordwijkse Ondernemers Vereniging (NOV) heeft er ook oren naar en zou het graag willen realiseren. Maar de insteek zal wel zijn: voor ondernemers, door ondernemers: zij willen zelf over het geld kunnen beschikken. Bij de ledenvergadering van de NOV in dit najaar wordt dit onderwerp besproken. Wat mij betreft gaan we het Ondernemersfonds zo snel mogelijk introduceren.”
Moet wat wethouder De Lange betreft de naam 'VVV' behouden blijven of kan het opgaan in Noordwijk Marketing? “De naam VVV is in Noordwijk opgeheven: het is opgegaan in de naam Visitor Center. Dat is de plek waar bewoners en bezoekers informatie kunnen krijgen over alles wat in Noordwijk en de omgeving te doen is. Maar het is dus duidelijk geen AWNB winkel.”
Kredietcrisis
Hoe zorgt Noordwijk ervoor dat een eventuele toeristische neergang door de kredietcrisis zoveel mogelijk aan Noordwijk voorbij gaat? “Door je te blijven onderscheiden met je eigen authentieke karakter: het actieve, culturele en het welbevinden van Noordwijk Marketing, waardoor je iets aantrekkelijkers aan kunt bieden dan andere steden en kustplaatsen. Hiervoor moeten de mensen je wel weten te vinden en wat dat betreft ben ik blij met de nieuwe website die binnenkort in de lucht gaat.”
Kan Noordwijk Marketing de bedreigingen op het toeristische vlak opvangen (zoals: goedkope vliegreizen naar zon/congresbestemmingen, toeristenhotels die voor Polen worden opgezet, kredietcrisis, achteruitgang van weektoeristen (mensen die langer dan drie dagen in een hotel verblijven)? “Het is duidelijk dat mensen niet meer voor langere tijd naar Noordwijk gaan voor vakantie. Ze besluiten op het laatste moment voor een of twee dagen verblijf in onze badplaats. Het aanbod moet aangepast worden op de nieuwe vraag van de moderne toerist, die meer luxe wil. De ondernemers hebben een behoorlijke opdracht om te bekijken hoe ze hun product het beste neer kunnen zetten.”
Succes
Wanneer kan gezegd worden dat Noordwijk Marketing een succes is? “Als je merkt dat Noordwijk de slag heeft weten te winnen en dat mensen beseffen dat het toeristische product veranderd is. Noordwijk Marketing is er voor detaillisten in bijvoorbeeld de Hoofdstraat, maar zal er ook zijn voor de bedrijventerreinen. Het doel is te zorgen voor een gunstig ondernemersklimaat: dat inwoners van Noordwijk weten wat er te doen is. Daar gaan echt wel een paar jaar overheen voordat mensen merken dat er toch wat verandert. Pas dan ben je echt op de goede weg, maar het duurt nog wel even voordat je echt kunt zeggen dat je succesvol bent voor het totaal van Noordwijk: van hotelier tot bedrijventerrein.”
Wanneer is Noordwijk Marketing niet geslaagd? “Op het moment dat het in deze Publiek Private Samenwerking niet lukt om concrete projecten van de grond te tillen en ondernemers niet mee willen financieren, zodat er een te beperkte groep overblijft die steeds weer de schouders eronder zet.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home