Broekweg leidt tot discussies
Wethouder Guus Mesman verdedigde zijn voorstel richting de commissieleden: ‘Het voordeel van eenrichtingverkeer in de Broekweg is dat de verkeersdruk zal afnemen, maar de doorstroming zal sneller gaan. Dat kan weer een aantrekkende functie voor verkeer hebben omdat men dan harder kan gaan rijden. En als je in een straat een richting eruit haalt, dan moet het verkeer wel ergens naar toe. Dat sluipverkeer wat normaal door die straat gaat, zal zich verplaatsen. Wellicht niet via de Gladiolenstraat, maar eerder via de Gasstraat, afhankelijk van aan welke kant je het eenrichtingsverkeer instelt.’ Over het parkeren: ‘Wij hebben acht extra parkeerplaatsen uit weten te breiden en toch het tweerichtingen verkeer kunnen handhaven. We gaan geen bomen opofferen voor parkeerplaatsen. Ook voor fietsers is tweerichtingenverkeer veiliger: ze kunnen achter een auto schuilen die in hun eigen richting rijdt. Wat het vrachtwagenverbod is: nu is er een verbod voor vrachtwagens breder dan twee meter. Het bouwverkeer zou niet door de Broekweg mogen. Dat is een kwestie van handhaven.’
Enkele commissieleden deden ook hun zegje richting wethouder Guus Mesman (PvdA). Commissielid Hans Bet (PvdA): ‘De veiligheid van de fietsers is leidend. Door de brug over de Greveling zal de Broekweg een belangrijke fietsroute worden. Vrachtwagens en een fietsroute verdragen elkaar niet. Ik denk dat als je bewust daar fietsers naartoe trekt, je daar bewust vrachtwagens moet weghalen. Ik wil bepleiten voor het handhaven van het verbod voor vrachtwagens breder dan twee meter. Voor het eenrichtingverkeer kunnen we meegaan met de wethouder. Je moet wel een juist alternatief hebben om het verkeer ergens langs te sturen.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home