Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 maart 2009

Broekweg leidt tot discussies

LISSE – De herinrichting van de Broekweg was het belangrijkste onderwerp van de vergadering van de commissie Ruimte & Infrastructuur op donderdag 12 maart. Insprekers Joop ’t Hort en Cees Bemelman, woonachtig aan deze weg, lieten weten dat ze graag enkele wijzigingen zagen gebeuren in het gemeentelijk ontwerp: ‘De belangrijkste veranderingen zijn meer parkeerplaatsen waarbij ook aan beide zijden van de Broekweg geparkeerd kan worden, het instellen van eenrichtingsverkeer en het verbieden van vrachtwagens om door onze straat te rijden.’

Wethouder Guus Mesman verdedigde zijn voorstel richting de commissieleden: ‘Het voordeel van eenrichtingverkeer in de Broekweg is dat de verkeersdruk zal afnemen, maar de doorstroming zal sneller gaan. Dat kan weer een aantrekkende functie voor verkeer hebben omdat men dan harder kan gaan rijden. En als je in een straat een richting eruit haalt, dan moet het verkeer wel ergens naar toe. Dat sluipverkeer wat normaal door die straat gaat, zal zich verplaatsen. Wellicht niet via de Gladiolenstraat, maar eerder via de Gasstraat, afhankelijk van aan welke kant je het eenrichtingsverkeer instelt.’ Over het parkeren: ‘Wij hebben acht extra parkeerplaatsen uit weten te breiden en toch het tweerichtingen verkeer kunnen handhaven. We gaan geen bomen opofferen voor parkeerplaatsen. Ook voor fietsers is tweerichtingenverkeer veiliger: ze kunnen achter een auto schuilen die in hun eigen richting rijdt. Wat het vrachtwagenverbod is: nu is er een verbod voor vrachtwagens breder dan twee meter. Het bouwverkeer zou niet door de Broekweg mogen. Dat is een kwestie van handhaven.’

Enkele commissieleden deden ook hun zegje richting wethouder Guus Mesman (PvdA). Commissielid Hans Bet (PvdA): ‘De veiligheid van de fietsers is leidend. Door de brug over de Greveling zal de Broekweg een belangrijke fietsroute worden. Vrachtwagens en een fietsroute verdragen elkaar niet. Ik denk dat als je bewust daar fietsers naartoe trekt, je daar bewust vrachtwagens moet weghalen. Ik wil bepleiten voor het handhaven van het verbod voor vrachtwagens breder dan twee meter. Voor het eenrichtingverkeer kunnen we meegaan met de wethouder. Je moet wel een juist alternatief hebben om het verkeer ergens langs te sturen.’
Commissielid Johan Vermeij (VVD): ‘Ik maak me echt zorgen over de fietsers en dat daar veel auto’s en vrachtwagens gaan rijden. Als het veiliger is voor die fietsers, dan zou dat ook moeten gelden voor de Kanaalstraat. En daar hebben we ook besloten voor eenrichtingverkeer.’ Mesman antwoordde: ‘Bij de Kanaalstraat heb je een heel goede alternatieve route waar je het verkeer overheen kan leiden. Daarom kun je in de Kanaalstraat wel eenrichtingverkeer hebben.’ Fractievoorzitter Benno Kooij (CDA): ‘Wij neigen naar tweerichtingenverkeer in de Broekweg.’ In de gemeenteraadsvergadering van donderdag 19 maart wordt verder gesproken over de Broekweg.