Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 april 2009

Digitalisering groeit gemeente boven hoofd

LISSE – Een externe deskundige wordt ingehuurd om de gemeente te helpen overzicht te krijgen in de wijze waarop haar digitale dienstverlening geregeld is. Na jaren van investeringen in nieuwe software, portal en website dreigt de digitalisering de gemeente boven het hoofd te groeien. Dat onderkende ook wethouder Bas Brekelmans (VVD) dinsdag 31 maart: ‘Het overzicht op en de samenhang tussen de verschillende programma’s moet beter.’

Vanuit het coalitieprogramma ‘Aan de slag!’ is de gemeente volop bezig geweest om de (digitale) dienstverlening te verbeteren. Zo is er voor honderdduizenden euro geïnvesteerd in nieuwe hard- en software. Om maar enkele voorbeelden te geven: in 2006 werd software en anderhalf jaar later aanvullende software aangeschaft voor de verwerking van de gemeentelijke belastingopbrengsten. Geld is besteedt aan de digitalisering van het archief, en investeringen zijn uitgevoerd voor de hard- en sofware van het Klant Contact Centrum.

Binnen de gemeentelijke organisatie is er op dit moment onvoldoende overzicht hoe alle verschillende bestanden onderlinge verbanden hebben. Er moet nu een adviseur komen om licht in de digitale duisternis te scheppen. Brekelmans laat weten: ‘Deze adviseur moet ons helpen met het maken van een plan om alle lopende ICT-projecten op elkaar af te stemmen. Te denken valt dan aan het invoeren van nieuwe software, ons procesgericht werken, het postafhandelingsysteem, de digitalisering van onze werkwijze, onze website en het verbeteren van onze dienstverlening. Teveel om op te noemen eigenlijk. We gaan prioriteiten stellen en binnen veertig dagen moet de adviseur lijn brengen in wat we doen.’
Het overzicht en de samenhang moet beter, want vanuit de verschillende vakgebieden vinden er voortdurend verbeteringen plaats. We moeten de veelheid aan projecten nodig beter met elkaar in verband brengen en de adviseur moet selecteren welke prioriteiten gesteld moeten worden. Als dat niet gebeurd, wordt het voor ons te onoverzichtelijk.’