Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 mei 2009

“Mensen met kanker kunnen ook niet opgeven”

Fietsen tegen sluipmoordende ziekte

SASSENHEIM – “Opgeven is geen optie!” Met deze slogan in het achterhoofd gaan honderden mensen op donderdag 4 juni de uitdaging aan om de Alpe d’Huez maar liefst zes keer te beklimmen. Dit evenement, genaamd de “Alpe d’HuZes” vindt sinds 2006 jaarlijks plaats en heeft als doel (veel) geld in te zamelen voor de mensen die (over)leven met kanker. Hans Post (48) is een van de deelnemers: hij maakt deel uit van het team Atos Origin en heeft net als de 1.200 andere wielrenners één hoofddoel: financieel te helpen bijdragen aan onderzoeken voor kanker.

Door Joep Derksen

Al jaren is kanker doodsoorzaak nummer 1 onder de bevolking. Bijna iedereen kent in zijn of haar naaste omgeving of familie wel iemand die moet of moest vechten tegen deze sluipmoordende ziekte. Weliswaar overleven steeds meer mensen die kanker, maar voor velen begint het echte vechten pas nadat de diagnose ‘U bent schoon’ is gesteld. De psychosociale effecten zijn enorm op veel personen. Deze vierde editie van “Alpe d’HuZes” staat dan ook in het teken van de onderzoeken die de revalidatie en psychosociale nazorg tijdens en na de ziekte helpen ondersteunen.

Hans Post laat weten over de Alpe d’HuZes: “Drie jaar geleden is Peter Kapitein hiermee begonnen. Hij was zelf een kankerpatiënt en had het gevoel dat hij, na genezing, aan zijn lot was overgelaten. Hij wilde laten zien wat hij kon en samen met zes mensen heeft hij op 06.06.06 (6 juni 2006, JD) de Alpe d’Huez zes keer beklommen. In dat eerste jaar werd 300.000 euro ingezameld. Het jaar daarop 1,5 miljoen euro, het derde jaar 3,6 miljoen euro en dit jaar is het streven om 6 miljoen euro in te zamelen.”

Uitdaging

Iedereen die het op 4 juni lukt om de Alpe d’Huez zes keer te beklimmen, komt in het zogeheten “Kanjerregister”. Post, die twintig jaar geleden een bekende subtopper was in de atletiek, betwijfelt sterk of zijn naam daarbij komt te staan. “Als ik twee keer de top van de berg haal, vind ik dat al fantastisch. Ik doe mee omdat ik van een sportieve uitdaging houd. Opgeven is voor mij geen optie, want de mensen waar we het voor doen, kunnen ook niet opgeven. Zonder meer staat voor mij het goede doel voorop: in mijn familie hebben we drie gevallen van kanker gehad, waaronder mijn schoonmoeder die de diagnose ‘darmkanker’ te horen kreeg. Haar neem ik (geestelijk) op mijn bagagedrager mee.”


Voor deze dag is het voor Post belangrijk dat hij veel geld inzamelt. Sponsoren kan via de site www.opgevenisgeenoptie.nl. Via de links “Atos Origin” en “Hans Post” kan aangegeven worden op welke wijze iedereen Post financieel wil ondersteunen. Op 4 juni om 05:00 uur start Post samen met de andere 1.200 deelnemers voor de fietsuitdaging van zijn leven. Vol bewondering vertelt Post: “Henri Heijltjes zit in mijn team en hij gaat de Alpe ‘d Huez die dag maar liefst negen keer beklimmen! Ik hoop dat veel mensen financieel willen bijdragen. Voor hen is het belangrijk te weten dat geen cent aan de strijkstok blijft hangen. Iedereen en alle organisaties werken belangeloos mee en de totale opbrengst van ‘Alpe d’HuZes’ gaat naar de KWF.”