Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 juli 2009

Bezwaren tegen brug Greveling afgewezen

LISSE – Alle bezwaren tegen een bouwvergunning voor het bouwen van een brug over de Greveling zijn afgewezen. Dit nieuwsfeit maakte wethouder Guus Mesman (PvdA) dinsdag 30 juni bekend. De plannen voor de brug werden in april 2008 onthuld, als onderdeel van het door de gemeenteraad in 2001 vastgestelde masterplan Greveling.

De nog te bouwen brug moet een langzaamverkeersbrug worden, die een directe relatie legt met de Poelpolder en het nieuwe woongebied langs de Greveling. De brug heeft een doorvaarhoogte van 1,40 meter en de oorspronkelijke breedte van 6 meter is ingeperkt tot 4 meter. Hiermee komt een deel van het voetpad te vervallen en is de afmeting van de brug meer in de lijn der verwachting van de nieuwe bewoners. ‘Ook komen we voor een deel tegemoet aan de bezwaren van de omwonenden’, zo laat Mesman weten.

Een van de bezwaarmakers maakte zich onder meer zorgen over toenemende overlast van hangjongeren van het nabij gelegen jongerencentrum ‘De Greef’. Anderen stelden zij onevenredig geschaad worden, omdat zij door de komst van de brug niet meer met hun zeilboot weg kunnen varen. Mesman antwoordt hierop: ‘De komst van deze brug is van algemeen belang. Dit weegt zwaarder dan het belang van de familie Akerboom en de heer Akerboom om met hun zeilboot uit te varen. Daarbij is van belang dat de heer Akerboom en de familie Akerboom deze ontwikkeling al jaren hebben (kunnen) zien aankomen en er niet op konden vertrouwen dat het gebruik van het vaarwater in lengte van dagen ongestoord kon blijven plaatsvinden op dit doodlopende stuk water. Er is onderzocht of een hogere brug mogelijk is. Dit is niet zo omdat er scholen en een kinderdagverblijf in de route over de brug liggen. Veel ouders en kinderen zullen gebruik maken van de brug en een hoge brug met grote helling en daardoor moeilijker begaanbaar is daarom geen optie.’
Mesman vervolgt: ‘De vrees voor overlast van hangjongeren in de toekomst kan geen reden zijn om een aanvraag om een bouwvergunning te weigeren. Er is geen aanleiding de overlast van hangjongeren op deze locatie te verwachten, omdat van te voren nooit bekend is waar hangjongeren zich ophouden. Als dit desondanks toch zou gebeuren op deze locatie, kan daartegen worden opgetreden, net zoals elders in Lisse. Verder is de brug bestemd als langzaamverkeersbrug. Hiermee worden voetgangers en fietsers bedoeld. Scooters en brommers worden niet toegestaan. Hier worden nader te bepalen maatregelen voor getroffen.’