Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 juli 2009

“Het kip en ei verhaal moet doorbroken worden”

Proef met elektrisch aangedreven auto

TEYLINGEN – Als een van de eerste gemeenten in Nederland doet Teylingen mee met de introductie van een elektrisch aangedreven auto. Drie maanden lang zal deze auto als proef door de gemeente rijden. Doel van deze proef is om ervaring op te doen met deze door elektra aangedreven auto. Wanneer de gemeente nieuwe personenauto’s gaat aanschaffen, wil de gemeente ook de elektrisch aangedreven auto’s kunnen overwegen.

Door Joep Derksen

Wethouder Gerrit van der Meer geeft de komende week het officiële startschot voor deze proef. Met alle lofzang over hoe ideaal die elektrisch aangedreven auto’s zijn, is de eerste vraag aan de wethouder of deze proef überhaupt wel kan mislukken? Van der Meer: “In principe kan een proef altijd mislukken, maar we zijn wel optimistisch. We denken dat we hier voldoende ervaring uitkrijgen om tot aanschaf van meerdere voertuigen over te gaan. De proef zou echter wel kunnen mislukken als blijkt dat we te maken krijgen met een te lange oplaadduur, of wanneer blijkt dat de beperkte actieradius te weinig praktisch is om zo’n auto als gemeentelijk voertuig te gebruiken. De oplaadduur is in ieder geval een aantal uren, het is niet een kwestie van even langs de gemeentewerf gaan en weer doorrijden.”

Wat als de proef slaagt? Kunt u het dan nog milieu-indachtig verantwoorden om met gemeentelijke auto’s, die op euro 95 of diesel lopen, rond te rijden? De wethouder: “Ook dat maakt deel uit van de proef. We zullen die zaken met berekeningen naast elkaar zetten. De directe reductie van CO2-uitstoot van die proef is niet het enige afweegcriterium. Het gaat ons er vooral om dat het een nieuwe technologie is die ontwikkeld moet worden. Het kip en ei verhaal moet doorbroken worden: als er een markt voor is, dan worden demomodellen in productie gebracht. Maar een markt komt er pas als er positieve ervaringen worden opgedaan met alternatieve brandstoffen.”

Aardgas

Van der Meer vervolgt: “We willen door deel te nemen aan deze proef, waarbij de resultaten worden meegenomen in de technologie laten zien dat we op kleine schaal in de gemeente Teylingen dus ook actief kunnen meedoen in deze ontwikkelingen. Bij aardgas als brandstof hebben we voorlopig gezegd dat het op de schaal van Teylingen niet slim is om ermee aan de slag te gaan. Een aardgaspunt is een grote investering. Het gaat bij de elektrisch aangedreven auto gewoon om een stopcontact met daarbij een kleine voorziening.”
Als uit de proef blijkt dat de elektrisch aangedreven auto zeer goed gereden kan worden, dan zal de gemeente uit milieuoogpunt toch direct over moeten stappen op dit soort auto’s en af moeten zien van de huidige milieuvervuilende vervoersmiddelen? De wethouder is het hier niet mee eens: “Je moet het met gezond verstand doen en afschrijftermijnen aanhouden. Als de proef slaagt, weet ik niet of we alleen nog maar elektrisch aangedreven auto’s aanschaffen, maar ik weet wel zeker dat we in de komende jaren meer elektrisch aangedreven auto’s kopen.”