Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 oktober 2009

‘Geef ons een reëel bod’

LISSE – ‘We zijn absoluut bereid om mee te werken aan de gebiedsvisie van Keukenhof, maar verwachten dan ook dat onderhandelingen plaats vinden op een eerlijke, transparante en respectvolle manier. Nu worden er twee veehouders tegen elkaar uitgespeeld; zo gaan wij als families, buren en vrienden niet met elkaar om. Willem Jan van Graven, veehouder op Middelburg, sprak mede namens zijn collega Pieter van der Eijk in tijdens de vergadering van de commissie Maatschappij en Financiën op woensdag 7 oktober.

Van Graven: ‘We voeren al 3½ jaar gesprekken met het landgoed. Eerst moest ik mijn bedrijfsactiviteiten verplaatsen en nu moet mijn buurman elders gaan zitten. Ze spelen ons tegen elkaar uit. De rentmeester van het landgoed (Herman Hollander, JD) stelt nu dat er een bod komt. Degene die dan “Ja” zeg, kan weg. In de gebiedsvisie wordt voorgesteld de agrarische functie van het weiland in een natuurfunctie te wijzigen. Dit vereist een totaal andere bedrijfsvoering. Vanwege het onvoldoende economisch rendement kiezen wij allebei niet voor deze optie.’
Hij vervolgt: ‘We maken ons ernstige zorgen over de tijdsduur die nodig zal zijn voor we definitief weten waar we aan toe zijn. Ik pleit ervoor dat ons recht gedaan wordt. Als er volgens de gebiedsvisie geen plaats meer is voor de veehouders op het landgoed, dan vragen wij om snelle besluitvorming. Op die manier is er voor ons weer een toekomst, op een gelijkwaardig bedrijf, op basis van een reëel bod.’