Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

03 november 2009

‘Maak van de Herenstraat een lommerrijke buurt’

Inloopbijeenkomst stationslocatie trekt veel bezoekers

VOORHOUT – Wat de een visionair noemt beschouwt een ander als totaal onhaalbaar. Dit bleek tijdens de goed bezochte inloopbijeenkomst over de herontwikkeling van de stationslocatie; het parkeerterrein bij het station. Vier bureaus, Groosman Partners, BDP.Khandekar, Kraaijvanger.Urbis en Van Egmond Totaal Architectuur, mochten hun ideeën presenteren aan de bevolking en de politici. Een gevarieerde mengelmoes aan bouwplannen was te bezichtigen, variërend van enkel woningbouw, tot grote bouwblokken met veel groen er tussen. Ook was er een optie waarbij alle winkels uit de Herenstraat verdwijnen en verplaatst worden naar de andere kant van het spoor.

De inwoners die nieuwsgierig waren naar de plannen, waren verdeeld in hun enthousiasme over de verschillende voorstellen. Veel steun kregen de ideeën van Van Egmond en BDP, zo bleek uit de ingevulde formulieren en de reacties van de bezoekers. Wethouder Leo van der Zon vond in ieder geval dat de huidige opzet om inzicht te geven in de verschillende bouwplannen zeer succesvol is. ‘Je hebt dan niet iemand die met een overheadprojector een presentatie geeft aan een zaal vol mensen, waarna er drie vragen gesteld kunnen worden. Op deze avond moeten de ontwerpers hun ideeën echt verdedigen en motiveren aan de inwoners.’

Mark Siebers van Groosman Partners is dat wel toevertrouwd. Hij vertelt aan iedereen die het horen wil: ‘De winkelstraat van Voorhout is heel somber en het is er niet gezellig om te winkelen. Het station en het belendende braakliggende terrein biedt kansen. Verschuif het hele winkelcentrum naar de andere kant van het spoor en maak van de oude Herenstraat een lommerrijke buurt.’ Jeroen Bleijs van BDP verdedigde ‘zijn’ bouwplannen ook met verve: ‘We willen een autovrij dorpsplein en een functioneel P+R plein hebben. Daarbij komen woningen en winkels in een half verdiept plateau met daaronder een parkeergarage.’

Peter van der Helm van Kraaijvanger: ‘We willen van deze locatie de nieuwe entree van het dorp maken, met een karakteristiek dorpsplein en dorpse, kleinschalige, bebouwing. Daaromheen komen twee keer twee appartementsgebouwen.’ Britta en Diederik van Egmond informeerden over hun plannen: ‘We kiezen voor echte Voorhoutse architectuur. Dat kan in de vorm van een boerderij (vierlaags, met allerlei appartementen er in, JD) als landmark van het plein, danwel een bruisend dorpsplein met een muziektent en woningen er omheen of een levendige woonboulevard langs het spoor.’

De inwoners reageerden verschillend: Jacques van Drongelen: ‘Is ooit onderzocht of we meer winkels nodig hebben in het dorp? De Herenstraat als winkelstraat wordt niets meer in de komende honderd jaar. Er moet een nieuw winkelcentrum komen: ik ga dus voor Groosman Partners.’ PvdA-politicus was kort in zijn oordeel: ‘Dit plan is visionair, maar totaal onhaalbaar.’ Mijn eerste voorkeur gaat uit naar het Dorpsplein van Van Egmond.’

Cees van Kempen’s eerste keuze is het plan met de woonboerderij van Van Egmond: ‘Dat is niet te massaal en ziet er mooi uit.’ Jack Josten oordeelde: ‘De plannen van Kraaijvanger en BDP zijn een beetje saai. Van Groosman is erg gedurfd, maar ik denk dat de sprong van boodschappen doen naar winkelen erg groot is. Een combinatie van een boerderij en een boulevard (van Van Egmond) trekt mij het meeste.’
Het finale oordeel over welk plan doorgang kan vinden, is uiteindelijk aan de gemeenteraad. Een beoordelingscommissie maakt een collegevoorstel en dit voorstel wordt voorafgaand aan de aankomende gemeenteraadsverkiezingen aan de gemeenteraad voorgelegd. Vervolgens worden de plannen uitgewerkt, aldus Van der Zon: ‘Ik hoop dat de bouw in 2012 kan beginnen.’