“Ze rijden de vouw uit je broek”
VOORHOUT – Een eenvoudig doch doeltreffend idee om fietsers veiliger van de stoplichten bij de Leidsevaart naar de overkant op de Rijnsburgerweg te treffen, krijgt nog niet de handen op elkaar van het college van burgemeester en wethouders. Het burgerinitiatief van Millia Warmerdam-Noordermeer om het bestaande voetpad te verbreden voor een fietspad schijnt volgens verkeersexperts tot onoverkomelijke problemen te leiden.
Door Joep Derksen
“Terwijl het in feite heel simpel is”, laat Warmerdam weten. “De fietsers worden nu vanaf de stoplichten komend uit het dorp met een geleidingsstrook regelrecht geleid tegen een verkeersbord aan. Haal deze paal weg en plaats dat verkeersbord op de paal die er twee meter achter staat. Zo kunnen de fietsers doorrijden naar het tegelpad langs de Rijnsburgerweg. Dit tegelpad is nu een voetpad, maar er kunnen gemakkelijk nog twee rijen tegels naast gelegd worden, zonder dat dit ten koste gaat van natuur of de weg. Zet dan een witte streep in het midden van het pad en je hebt zowel een voetpad als een fietspad. Nu gaan de fietsers en de auto’s gelijk naar de Rijnsburgerweg en ze rijden hier de vouw uit je broek.”
Er schijnt echter veel meer bij te komen kijken, zo blijkt uit documenten die het college aan de gemeenteraad zal voorleggen en een brief die Warmerdam binnenkort zal ontvangen. “Het verbreden van het voetpad is een ingrijpende maatregel. Om voldoende ruimte te creëren voor fietsers moeten bijvoorbeeld het voetpad verlegd worden, elektriciteitskasten verplaatst worden, de opstelling van de verkeersregelinstallatie veranderd worden en gaat het ten koste van de groenvoorziening. Gelet op de huidige inrichting van het kruispunt en de aansluiting hiervan op de Rijnsburgerweg, zal ook hier een en ander aan gewijzigd moeten worden. Uw oplossing is een zeer ingrijpende, maar ook kostbare. Indien er in de toekomst een herinrichting van het kruispunt komt, wordt uw initiatief hier zeker in meegenomen.”
Voorstart
“Wij hebben de Provincie Zuid-Holland, waar het betreffende weggedeelte onder valt, gevraagd te onderzoeken of het mogelijk is de VRI zodanig aan te passen, dat de fietser meer tijd krijgt de Rijnsburgerweg in te rijden, alvorens er ook autoverkeer passeert. Dat is niet mogelijk, omdat een voorstart teveel ten koste gaat van de totale doorstroming op het kruispunt. De afgelopen anderhalf jaar zijn er ook geen verkeersongevallen geweest waarbij een fietser en een auto betrokken waren.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home