Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 januari 2010

“De kunst is het in stand houden”

RIJNSBURG – Bas Schijff is ook al 20 jaar voorzitter van Buurtvereniging Centrum, dat dit jaar haar 65-jarig bestaan viert. Dankzij de activiteiten van het bestuur is deze buurtvereniging nog altijd springlevend. En dat is geen vanzelfsprekendheid, informeert Schijff: “Twaalf jaar geleden had Rijnsburg nog 23 buurtverenigingen, nu nog maar minder dan de helft van dit aantal.”

Onder de Buurtvereniging Centrum vallen de Dubbele buurt, Kerkstraat, de hele Vliet, Graaf Florislaan en het Moleneind, laat Schijff weten. “Deze buurtvereniging is in 1945 ontstaan, gelijk met de Oranjevereniging Rijnsburg, in een tijd dat iedereen in een joecheistemming was en er een groot gevoel van saamhorigheid heerste.”
Hij vervolgt: “Zelf ben ik in 1986 bestuurslid geworden, in het jaar dat ik in mijn huidige huis kwam te wonen. Sinds 1990 ben ik voorzitter. We organiseren evenementen, versieren de buurt in de feestweek en organiseren creatieve avonden voor de vrouwen. De kunst van een buurtvereniging is niet alleen het oprichten, maar ook het in stand houden. Twaalf jaar geleden had Rijnsburg nog 23 buurtverenigingen, nu nog maar minder dan de helft van dit aantal. Dat komt bijvoorbeeld door een gebrek aan opvolging. De mensen zijn tegenwoordig langer met hun carrière bezig, waardoor er minder mensen animo hebben voor activiteiten buiten hun werk en gezin. Maar op ieder gebied zijn er golfbewegingen en in de toekomst zal dat wel veranderen. Wat mijzelf betreft: als lichaam en geest meewerken blijf ik nog twintig jaar voorzitter van Buurtvereniging Centrum.”