Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 januari 2010

‘De zeejachthaven moet er komen’

NOORDWIJK – Meer dan 140 booteigenaren uit Noordwijk, Nederland en het buitenland hebben zich achter het idee geschaard om een jachthaven te realiseren in wat burgemeester Harry Groen graag noemt: ‘De mooiste badplaats van Nederland’. Voor de bestuursleden van de Sea Yacht Club Noordwijk (SYCN) staat een ding echter als een paal boven water: ‘Zonder een zeejachthaven kan Noordwijk zich geen volwaardige badplaats noemen.’

Sim van Overbeeke is voorzitter van de SYCN en namens het bestuur trekt hij luid aan de scheepsbel om het onderwerp ‘Zeejachthaven’ op de politieke agenda te houden. Momenteel zijn er al een vijftal initiatiefvoorstellen voor het realiseren van zo’n jachthaven; variërend van een zeer uitgebreid plan met 600 ligplaatsen en hoogbouw tot een veel intiemere eco-zeejachthaven, met verplaatsbare drijvende pontons, zonnepanelen en warmtepompinstallaties. ‘Voor ons maakt het niet uit wat voor een soort jachthaven er komt in Noordwijk, áls er maar een jachthaven komt’, zegt Overbeeke stellig. ‘Een locatie tussen Huis ter Duin en het Vuurtorenplein lijkt ons het meest geschikt en dan kan het best met een kleinere variant gestart worden. Hoogbouw of bouwen bij de haven vinden we geen goed idee.’

Eco-zeejachthaven

De SYCN heeft sinds eind 2008 flink aan de politieke bel getrokken, en met succes. Dankzij hun inspanningen hebben ze alle politieke partijen voorstander gemaakt van de komst van een zeejachthaven: zo’n haven is zelfs opgenomen in het in 2009 opgestelde bestemmingsplan. Met name het idee voor een eco-zeejachthaven met zonnepanelen langs de pier en op de pontons, golfgenerators, kleine windmolens en een warmtepompinstallatie deed de harten van veel politici sneller kloppen. De politiek wacht echter met het nemen van beslissingen tot alle voorstellen voor een jachthaven binnen zijn en tot er meerdere zaken zijn doorberekend.

De Provincie Zuid-Holland is echter geen voorstander van de komst van een jachthaven in Noordwijk. Zij vinden een nieuwe haven in Katwijk meer dan voldoende. Van Overbeeke is het hier niet mee eens. ‘Noordwijk is veel geschikter als haven: onze badplaats is veel mondainer en bij uitstek geschikt. Daarnaast is het een goed idee om twee havens bij elkaar te hebben: aan de Zuid Franse kust heeft ieder dorpje een haven en de mensen varen daar van haven naar haven. Dus een zeehaven in Noordwijk is goed voor het toerisme, de inwoners, winkeliers en de economie.’
Een intieme zeejachthaven met drijvende pontons, waarvan de aanleg zo’n 40 miljoen euro kost, betaalt zichzelf uiteindelijk terug, daar is Van Overbeeke van overtuigd. ‘Er zijn op milieugebied subsidiemogelijkheden, in de pontons kunnen parkeerplaatsen komen en dat levert extra parkeergelden op. Ook komen er kleine winkeltjes en restaurantjes, die een gezellig nieuw centrumpje vormen op loopafstand van het winkelcentrum. Deze ondernemingen betalen pacht en ook komen er inkomsten van de huur of verkoop van de aanlegplaatsen. Zo’n lichte versie van een zeejachthaven kan er al binnen vijf jaar zijn; in Katwijk praten ze al vijftig jaar over de komst van een zeehaven.’ Een ding wil Van Overbeeke echter benadrukken: ‘We zijn liefhebbers die een boot in een Noordwijkse haven willen hebben; hoe de haven er komt en volgens welk plan die eruit ziet, is ons om het even. We blijven als bestuur echter de politiek pushen om dit onderwerp actueel te houden: het is te belangrijk om weg te laten ebben.’