Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 februari 2010

Blokker let op de centjes

AMSTERDAM – Iedereen is eraan gewend dat de één en twee cent muntjes bij contante betaling niet meer worden uitgekeerd. Echter, bij pinbetalingen gaan winkels in Nederland nog altijd uit van het niet-afgeronde bedrag. Het is een centenkwestie, maar de verschillen zouden kunnen oplopen tot hoge bedragen. Af en toe gaat er wat mis en blijken ook pinbetalingen automatisch gecorrigeerd te worden. “Het was zeker niet de bedoeling, maar rijk worden we er in ieder geval zeker niet van.”

Joep Derksen

Consumenten die in de periode van 18 tot en met 27 januari een actieproduct Calgonit, Airwick of Vanish bij de Blokker kochten, konden een gratis Disney XD-cap uitkiezen. Echter, bij het betalen van een van die producten werd de waarde van de cap (10,00 euro) bij het eindbedrag opgeteld, waarna direct weer 9,99 euro van het totaalbedrag werd afgetrokken.

De individuele consument verloor dus een cent per cap bij deze gratis actie. Het lijkt een verwaarloosbaar bedrag, maar met 600 Blokkerwinkels in heel Nederland die aan deze actie meedoen, lopen de bedragen al snel op. Ook bij de lopende acties doet dit probleem zich nog voor. De communicatieafdeling van Blokker is gevraagd naar een reactie en na enkele dagen heeft woordvoerder Ingrid Spierts de zaak uitgezocht.

Ze laat weten: “We hadden hier nog geen klachten van onze klanten ontvangen. Het verschil heeft te maken met ons nieuwe kassasysteem en het programmeerwerk wat nog enige finetuning behoeft. Dat de waarde van de cap eerst bij het eindbedrag wordt opgeteld en dan weer eraf getrokken, heeft te maken met een verrekeningsprobleem. Als de mensen namelijk het product terugbrengen, moeten ze ook de cap retourneren.”

Spierts vervolgt: “Het is niet zo, dat we bij pinbetalingen standaard de eindbedragen van de kassabonnen verhogen naar het eindbedrag. Deze centenkwestie heeft puur te maken met de actie. We gaan het kassasysteem aanpassen, dus deze situatie is tijdelijk. Ook zullen we de informatie over het mogelijk naar boven afronden van het eindbedrag in de actievoorwaarden opnemen.”

Hoeveel caps zijn er weggegeven aan de consumenten? “Vanuit concurrentieoogpunt mag ik u helaas niet vertellen hoeveel dit er zijn geweest. De concurrentie zou op basis van die informatie er haar voordeel mee kunnen doen. Ik wil met nadruk stellen dat de afronding naar boven niet is opgezet om er voor Blokker financieel voordeel mee te halen, het heeft puur met de codering te maken. Rijk worden we er in ieder geval niet van. Ik kan niet garanderen dat het bij een volgende actie niet meer gebeurt, want de automatisering van processen is in de tijd onvoorspelbaar. We geven hier prioriteit aan, maar je moet testen en pretesten; alles moet goed werken. Het wordt dit jaar nog opgelost, maar hoe snel dat zal zijn, kan ik nog niet zeggen.”