Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 maart 2010

“Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen begint bij jezelf”

Talrijke ideeën kwamen naar voren tijdens de werkgroependiscussies. Hieronder volgt een korte selectie van voorstellen en gedachtegangen.

- Duurzaam moet niet duur zijn

- We belijden met onze mond, maar we zijn slechts heel weinig bereid geld uit te geven aan MVO

- Naast People, Planet en Profit moet er nog een vierde P zijn: Prosperity. We mogen geen roofbouw plegen op onze kleinkinderen. Daarom moeten we nu de ballen hebben om wat te doen

- Als je zelf maatschappelijk verantwoord bezig bent, heb je een unique selling point voor je klant. Vervolgens is die klant blij dat hij iets nieuws heeft

- Je zoekt als ondernemer de voordelen van het MVO-verhaal. En dan maakt het niet uit of dat voordeel financieel, sociaal of een betere motivatie van de werknemers is

- Als we over veertig jaar niet in een derde wereldland willen wonen, waarbij we afhankelijk zijn van energiebronnen elders, moeten we nu wat doen

- Ik krijg jeuk van al die hyperigheid en reclamejongens die alles uitmelken. De jongens die écht wat doen, hoor je nooit

- Je kunt niet buiten de hype; als niet iedereen mee wil doen, kom je nergens

- Je hoeft niet in een lelijke auto te rijden om milieuvriendelijk te zijn

- Eerst vinden ze je een zeikerd als je het over MVO hebt, maar opeens komt je man trots thuis met een fles biologische wijn in zijn handen

- Als mensen het naar de zin hebben, is de productie het beste

- Wat kan mijn organisatie en ikzelf bijdragen aan een betere maatschappij en een betere wereld?

- Een vis ontdekt pas wat water is als die er niet in ligt

- Keurmerken zijn een schertsvertoning; ze hebben niets met kwaliteit te maken

- Het gaat er niet alleen om hoe ik de klant overtuig, maar ook hoe de klant mij overtuigt

- Is er verschil tussen bewust leven en bewust ondernemerschap? Dat zou er niet moeten zijn

- Als MVO geld kost, lukt het niet. Dan blijft het bij dit soort praatgroepjes

- Benut de hype; deel ervaringen en maak zo de hype tot een gewoonte

- Ik moet het goede doen voor maar ook door mijn kritische klanten

- MVO begint bij jezelf. Al je beslissingen zorgen ervoor dat je goed bezig bent

- Wacht niet op anderen; doe het gewoon zelf

- Deel het met elkaar: samen kom je tot nieuwe initiatieven
- Iedere dag is een zon-dag: voor niets gaat de zon op. Doe er je voordeel mee