Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 maart 2010

VVD, Nieuw Lisse en D66 vormen nieuw college

Cultureel Centrum en gemeentelijke fusie laatste hete hangijzers

LISSE – Het moet raar lopen als de komende vier jaar het college van burgemeester en wethouders niet zal bestaan uit drie wethouders van de partijen VVD, Nieuw Lisse en D66. Ook de namen van de wethouders worden al genoemd: Bas Brekelmans (VVD), Adri de Roon (D66) en Ad van Zelst (Nieuw Lisse). Met name deze laatste is een verrassing, want nog vorig jaar nam Van Zelst afscheid als raadslid om zich volop te kunnen storten op zijn nieuwe baan als citymanager. Deze functie zal Van Zelst opgeven zodra zeker is dat hij wethouder wordt.

Brekelmans liet als informateur weten: ‘We hebben als VVD een voorkeurscoalitie opgesteld en met die twee partijen, Nieuw Lisse en D66 zijn we de gesprekken begonnen. Er bestaat echter nog steeds de mogelijkheid dat er bij de uitwerking van het coalitieprogramma onverwachte moeilijkheden optreden, en dat andere partijen dan alsnog weer betrokken worden bij de vorming van een alternatieve coalitie. De kans daarop achten wij echter klein.’

In de volgende fase volgt de uitwerking van de hoofdlijnen in een concreet coalitieprogramma. Brekelmans: ‘Mijn insteek is om het concept daarvan eind volgende week klaar te hebben en financieel doorgerekend, om het aan ieders achterban te kunnen voorleggen. Dan zou het die week daarop kunnen worden ondertekend, zodat het nog op tijd verstuurd kan worden naar de nieuwe fracties om het bij de raadsvergadering van 31 maart te behandelen. Deze planning is natuurlijk onder het voorbehoud dat er geen onverwachte moeilijkheden optreden in de uitwerking.’

Van Zelst informeert over zijn nominatie: ‘Ik heb met mijn terugkeer niet het “Ad strikes back” gevoel. Het is hartstikke fijn om wethouder te zijn en het is de kroon op al die investeringen die ik gedaan heb vanaf het begin van Nieuw Lisse.’ Kan hij zijn wethouderschap combineren met de functie van citymanager? ‘Ik ben vorig jaar uit de raad gegaan omdat het raadslidmaatschap niet te combineren is met de functie van citymanager. Ik moet ook nu een keuze maken en kies voor het wethouderschap. Ik ga ervan uit dat een wethouder geen citymanager kan zijn. Wat betreft mijn voorzitterschap van de harddraverijcommissie; hierover moet ik het met zowel dat bestuur als het gemeentelijk bestuur hebben.’
Fractievoorzitter Cees Ruigrok (Nieuw Lisse) is verheugd met de jongste ontwikkelingen: ‘We hadden meerdere kandidaat-wethouders, maar Ad springt er bovenuit. Dat wij plaatsnemen in het college doet recht aan de verkiezingsuitslag: de deelnemende partijen zijn de drie winnaars. Ik verwacht dat we de komende vier jaar veel van onze punten boven water kunnen brengen.’ Ook fractievoorzitter Cees Verburg (D66) is tevreden: ‘Het is bijzonder dat we na twee collegeperiodes weer een factor zijn. Dat wij de derde winnaar van de verkiezingen waren, is ook aan de informateur niet voorbij gegaan. Inhoudelijk zijn er nog wat punten waarop het belangrijk is dat beide partijen het met elkaar kunnen vinden, zoals het cultureel centrum en de gemeentelijke fusie. Ook hier vertrouw ik op de informateur.’ Van Zelst liet hierover nog weten: ‘Maandag 8 maart hebben we hier met de Nieuw Lisse-fractie over gesproken en ons afgevraagd of het cultureel centrum een breekpunt moet zijn. Onze conclusie was, dat je niet op één issue de coalitieonderhandelingen gaat afbreken. We zijn namelijk geen one-issue partij.’