“Binnen vier jaar gaat het station Lisse open”
LISSE – Tijdens een werkbezoek visiteerde Tweede Kamerlid Ernst Cramer (ChristenUnie) dinsdag 1 juni het station Lisse. Daar wisselde hij ideeën uit met Herman Hollander van het Landgoed Keukenhof. De beide mannen hadden elkaar al snel gevonden wat betreft de noodzaak voor de komst van een Bollensprinter; een trein die de bezoekers van de Keukenhof aan- en af kan voeren. De ambities van Cramer zijn groot: “Binnen vier jaar gaat het station Lisse open.”
Volgens Cramer heeft het sprintersconcept veel potentie. “Daarom willen we de Bollensprinter introduceren, die bij een aantal extra stations gaat stoppen. Hieronder valt ook Lisse. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat was voorstander van dit concept en heeft al zes miljoen euro beschikbaar gesteld, maar het is niet doorgegaan omdat de NS bang is voor het grote aantal passagiers dat uitstapt. Wij zien het echter als een kans, want tienduizend mensen per dag in het bollenseizoen die met de trein gaan, betekent weer 3.000 auto’s minder op de weg. En als er meer mensen in de trein zitten, zorgt dat voor een betere dekkingsgraad”
Wie betaalt, bepaalt. De NS ontvangt jaarlijks honderden miljoenen van de rijksoverheid. Waarom zegt diezelfde overheid niet dat die Bollensprinter er gewoon moet komen? Cramer: “De concessies van de overheid aan de NS zitten dichtgetimmerd. Het uitbreiden van het OV kost per definitie geld en dat is ook niet het probleem. Wij hebben de notitie “Bollensprinter” opgesteld. Het geld voor de aanleg is er al, het gaat nu nog om de kosten voor de exploitatie.”
Muziek
De woorden van Cramer klinken als muziek in de oren voor Hollander. Hij informeert: “Een aantal jaren geleden hebben we dit station kunnen kopen. Tot zo’n twintig jaar geleden stopte de trein hier als evenementenhalte. Twee jaar geleden zijn we met Holland Rijnland, de gemeente en de Bloemententoonstelling een gesprek aangegaan om de mogelijkheid van openstelling van het station te bekijken. Het aantal auto’s breidt namelijk uit en dat zorgt voor congesties. ProRail stelde dat het huidige station niet gebruikt kan worden, omdat dat te dicht bij het spoor staat. Er kan echter een ander station aan de zuidzijde gebouwd worden, daar waar er vier sporen liggen. Dat kost zo’n 2,5 miljoen euro en dat geld is er ook. Minister Eurlings zegde geld toe en we zouden doorpakken.” Echter, de NS gooide roet in het eten van de ambitiepot: “Ze zeiden dat het hier gaat om een evenementenhalte en dat het te druk zou worden. Tien dagen in het seizoen zouden er dan teveel mensen gebruik maken van deze halte, waardoor treinreizigers niet mee genomen kunnen worden. Toen ik dat hoorde, zakte mijn broek af. Wat is dat voor argument? Ik was gedesillusioneerd en ging niet meer aan het plan voor de Bollensprinter trekken.”
Cramer beloofde echter zich volop in te zetten voor de komst van de Bollensprinter: “Ik ga ervoor zorgen dat de Bollensprinter binnen vier jaar gaat rijden: van Heerhugowaard tot Leiden. Mogelijk kan deze vorm van OV gekoppeld worden met de Rijn Gouwelijn, zodat de reizigers een garantie hebben dat er iedere tien minuten een trein langs komt.”
1 Comments:
Er gaan geen honderden miljoenen van de overheid naar de NS. De NS keert dividend uit aan de overheid, onlangs nog 1,4 miljard. De politiek heeft besloten dat de NS winst moet maken. En dat gebeurt dus.
Een reactie posten
<< Home