Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

09 juni 2010

Katwijk en Noordwijk halen belangrijke bestuurdersfuncties binnen

Lisse en Teylingen vallen buiten de boot

STREEK – Katwijk en Noordwijk hebben de komende vier jaren wél een vertegenwoordiger in het Dagelijks Bestuur (DB) van Holland Rijnland. Teylingen en Lisse grijpen naast deze eervolle en belangrijke posities, ondanks dat deze gemeenten kandidaten naar voren hadden geschoven. Dit werd duidelijk op woensdag 26 mei: die avond kozen de 15 gemeenten aangesloten bij Holland Rijnland de nieuwe bestuurders.

De regio Duin- en Bollenstreek mocht twee politici uit haar midden benoemen om plaats te nemen in het DB. Uiteindelijk werden dit de Katwijkse burgemeester Jos Wienen, die zich richt op de portefeuille Ruimtelijke Ordening & Wonen, en de Noordwijkse wethouder Leendert de Lange. Hij gaat zich bezig houden met Verkeer en Vervoer. De beide winnaars van de plaatsen in het DB zijn tevreden over hun uitverkiezing. Wienen richt zich op zaken als de infrastructuur en de ontwikkeling van het voormalige vliegveld Valkenburg. Hij informeert: ‘We moeten in deze regio de bereikbaarheid verbeteren. Onze noord-zuid verbindingen zijn relatief goed, maar onze oost-west verbindingen zijn dramatisch slecht. Om van de Bollenstreek naar de A4 te gaan, moet al het verkeer zich langs de gemeente Leiden persen.’ Ook op het gebied van de woonruimteverdeelsysteem is er een inhaalslag te maken, zo oordeelt Wienen. ‘De vier gemeenten uit de regio Rijnstreek, die onlangs zijn toegetreden tot Holland-Rijnland, hebben een ander systeem om mensen een nieuwe woning te laten krijgen. Daar is ook de mogelijkheid om een aantal huizen aan de lokale bevolking toe te wijzen. We gaan het woonruimteverdeelsysteem binnen Holland Rijnland gelijk trekken en ik ga de handelwijze van de Rijnstreekgemeenten met buitengewoon veel interesse bekijken.’

De aanstelling van De Lange werd met een kritische blik bekeken. Immers, zijn gemeente was geen uitgesproken voorstander van de komst van de Rijn Gouwelijn (RGL) en in zijn nieuwe positie dient De Lange deze OV-ontwikkeling met enthousiasme te verdedigen. Hij informeert: ‘Samen met Wienen vertegenwoordig ik het cluster Bollenstreek. Op het gebied van de bereikbaarheid is veel beleid gemaakt over de noordelijke ontsluiting, Greenport en de Rijnlandroute. De komende vier jaar moet het beleid ook uitgevoerd worden. Ik kijk dan ook naar de Rijnstreek en hoe ze daar met het thema bereikbaarheid omgaan.’ Over de RGL: ‘Holland Rijnland heeft zich ingezet voor de komst van de RGL en als regionaal bestuurder zal hier hierover in debat gaan met de gemeenten, waaronder de gemeente Leiden. Het OV is op een aantal punten niet zoals het moet zijn, maar je moet de eerste stappen zetten om met elkaar tot overeenstemming te komen.’

De komende vier jaar hebben Lisse en Teylingen dus geen vertegenwoordiging in het DB. Wethouder Bas Brekelmans laat hierover weten: ‘Ons college kan zich prima vinden in de verkiezing van de betreffende bestuurders. Onze twee mensen uit de Duin- en Bollenstreek zijn heel kundig op hun nieuwe portefeuilles binnen het DB en zijn voor ons heel gemakkelijk benaderbaar. U moet niet vergeten dat wij de afgelopen vier jaar natuurlijk al een DB-lid leverden, wethouder Adri de Roon. Enige roulatie van enkele portefeuilles over de (kleinere) dorpen is logisch.’

Burgemeester Sander Schelberg oordeelt dat de Bollenstreek, met twee belangrijke portefeuilles, als geheel beter vertegenwoordigd wordt in Holland Rijnland. De gemeente Teylingen richt zich nu op andere posities die op termijn vrijkomen, zo informeert Schelberg: ‘De functies van het DB zijn de eerste in de regio die verdeeld werden, maar er komen ook andere posities vrij. Voor de Milieudienst, de Intergemeentelijke Sociale Dienst en de grotere Veiligheidsregio worden ook bestuurdersfuncties verdeeld. Ik kan me niet voorstellen dat Teylingen daar geen functie bij kan binnenhalen.’