Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 augustus 2010

Herenstraat niet fijn voor rolstoelers

VOORHOUT – De Herenstraat is officieel opgekalefaterd, maar de minder mobiele medemensen zijn niet gelukkig met het eindresultaat. Door de combinatie van een regengootje en vlak daarachter een stoeprand kunnen rolstoelgebruikers en rollatorrijders heel moeilijk de weg op en af.

Ook op de verlaagde stoeprandgedeelten blijft er namelijk een kleine drempelvorming over en het gootje zorgt ervoor dat de wielen van de rollators en rolstoelen nog een stukje lager gesitueerd zijn. Marty van Rijnberk loopt twee keer per week met haar rolstoelgebonden moeder door Voorhout en wordt continue geconfronteerd met deze lastige situatie. Ze is er allerminst over te spreken. Terwijl ze met veel moeite en kracht de rolstoel van haar moeder uit de goot wipt, laat ze weten: “Nergens is de stoeprand glad, overal is een drempeltje met zo’n gootje ervoor. De bestuurders moeten eens wakker worden en goed hiernaar kijken. Die vernieuwde Herenstraat is aan de tekentafel ontworpen door slimme mensen. Maar die mensen denken niet aan de rolstoelers en rollatorrijders.”

Van Rijnberk verzucht: “Als ik van de stoep af ga, de Herenstraat op, dan gaat de rolstoel zover voorover, dat mijn moeder bang is dat ze naar voren valt, uit de rolstoel. En als ik van de Herenstraat de stoep op ga, moet ik altijd met mijn voet en lichaamsgewicht de rolstoel omhoog wippen. Mij lukt het wel, maar veel andere rolstoelgebruikers hebben geen dochter die hun moeder bij kunnen staan.”
Desgevraagd laat Margriet van Duijn, Afdeling Advies en Ondersteuning, communicatie van de gemeente Teylingen weten: “We hebben in het ontwerp uiteraard rekening gehouden met de toegankelijkheid voor mindervaliden. De klachten van de mindervaliden over de Herenstraat zijn bij ons bekend. Wij zoeken nu naar een geschikte oplossing. Het aanpassen van de betreffende situaties in de Herenstraat gaan we uitvoeren zodra wij een geschikte oplossing gevonden hebben.”