Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 augustus 2010

“Ik heb liever dat het panorama de kist in gaat”

VOORHOUT – De twisten tussen Panorama Tulipland en schilder Leo van den Ende beperken zich niet tot de vraag of er een conservator moet komen en hoeveel vergoeding aan Van den Ende betaald moet worden. Ook de toekomstige locatie van het bollenstreekpanorama en of de doeken gevernisd kunnen worden doen de gemoederen hoog oplopen.

Van den Ende vertelt: “Ik ben voorstander van vestiging van het panorama in Lisse en Panorama Tulipland wil dit bij de ruine van Teylingen hebben. Dat punt is nog niet aangehaald bij de rechter. Maar Panorama Tulipland gaat nog één seizoen door, daarna worden de doeken weggehaald en gaat het panorama de kist in. Als het aan mij ligt, dan heb ik het panorama liever in de kist dan dat het nog een dag hangt.”

De schilder vervolgt: “Het is merkwaardig dat het panorama uit 29 doeken bestaat. 23 ervan zijn gevernist, maar het wordt geweigerd dat zes doeken gevernist worden. Zij zijn namelijk mede-eigenaar van het doek en hebben 50% zeggingsbevoegdheid. Ik vind het raar dat ik 50% zeggingsbevoegdheid heb, maar niet de laatste zes doeken mag vernissen. Alles moet namelijk gebeuren met instemming van beide partijen.”
Piet van Vliet laat weten: “Als Panorama Tulipland willen we graag naar Weesterbeek. In september komt de gebiedsvisie van de gemeente Teylingen uit. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.” Over de verniskwestie: “Hij mag die zes doeken gewoon gaan vernissen, maar we willen gevrijwaard worden van de consequenties. Daar valt over te praten; we blokkeren het niet. Er zijn 23 doeken gevernisd, dus die zes doeken moeten ook gevernist worden. We stellen alleen een randvoorwaardetje aangaande de te gebruiken techniek.”