Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 september 2010

Fotocollectie van vijftig burgemeesters

TEYLINGEN – Voorafgaand aan de gemeenteraadsvergadering van donderdag 16 september opende burgemeester Sander Schelberg een unieke expositie. Tot 16 oktober zijn vijftig foto’s te bezichtigen van evenveel burgemeesters uit heel Nederland.

De fotograaf Henk van Kooten vereeuwigde deze eerste burgers op een manier zoals hij hen zag. De kunstenaar laat weten: “Het resultaat is een tentoonstelling van kunstzinnige weergaven van de persoonlijkheden van de verschillende burgemeesters. Het thema 'De menselijke keten' is er in verweven. Hierbij symboliseert de ambtsketen, behorend bij het burgemeesterschap, de spanning tussen ambt en privé-leven.”

Schelberg bekeek zijn eigen foto en was meer dan tevreden over het resultaat. De burgemeester staat op een ludieke manier op de foto. “We hebben drie kwartier met elkaar gepraat. Iedereen ziet wat anders in deze foto; ik beschouw het dat de fotograaf vindt dat ik van een grapje houd.”
Job Cohen, Guusje ter Horst en Thom de Graaff zijn andere burgemeesters die op de foto’s te zien zijn. Maar ook de burgemeesters van Hillegom, Noordwijkerhout en Lisse zijn te bewonderen. De laatste, Corrie Langelaar, beschouwt haar kleurige foto desgevraagd als zeer geslaagd: “Ik ben koppig, en die kleuren tonen dat ik een kleurrijk persoon ben.”