Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 januari 2011

“Ik ben geen winkeloppasser”

Lars Flinkerbusch weg bij Noordwijk Marketing

NOORDWIJK – Lars Flinkerbusch stopt met zijn functie als directeur Noordwijk Marketing. Hij wil ‘nieuwe uitdagingen’ aangaan in het marketing- en communicatievak. Zijn vertrek komt onverwacht, aangezien hij eind 2010 nog liet weten de komende jaren bij Noordwijk Marketing te willen blijven. Wie zijn opvolger wordt, is nog niet bekend.

In een brief laat Flinkerbusch onder meer weten: “Na exact zeven mooie jaren promotie van Noordwijk voor bezoekers, bedrijven en bewoners, ga ik Noordwijk Marketing verlaten. Met een fantastisch gevoel over wat we met elkaar bereikt hebben de afgelopen jaren, laat ik een gezonde, succesvolle en goed functionerende organisatie achter. Mijn laatste werkdag is 18 februari en vanaf 1 maart begin ik, met een rugzak vol ervaringen, met het onderzoeken van nieuwe uitdagingen in het marketing en communicatievak.”

Hij vertelt tijdens een interview: “Ik ben nu 42 jaar en als ik nog wat wil doen, moet het nu gebeuren. Kort voor de Kerst heb ik het besluit genomen. Ik wilde niet in mijn huidige functie blijven en een half jaar lang solliciteren. Dat gaat altijd ten koste van Noordwijk en mijn collega’s.” In deze tijd van economische crisis is het moeilijk voorstelbaar dat iemand vrijwillig zijn baan opzegt, zonder dat hij weet wat hij daarna gaat doen. Toch is het zo, bezweert Flinkerbusch: “Ik heb al een aantal aanbiedingen gehad en zelf bruis ik van de ideeën. Ik wilde niet als directeur blijven zitten, maar mijn blik verwijden en nieuwe dingen aanpakken. De eerste maand na mijn afscheid ga ik helemaal niets doen en ik weet niet welke functie ik op 1 april heb. Zeker is, dat ik deze keuze over tien jaar niet meer kan maken; dan kun je geen impuls meer aan je carrière geven.”

Bereikt

Hij kijkt terug op de afgelopen tijd en kan constateren dat het zeven goede jaren waren: “Samen met mijn team en het bestuur hebben we veel bereikt. Ik begon met een congresbureau in een lege kantoorruimte. Door het opzetten van activiteiten als de Tour de Noordwijk is het draagvlak gegroeid van een paar hotels tot maar liefst 180 participanten nu.” Enkele jaren geleden werd Flinkerbusch gevraagd de VVV over te nemen en hij besloot deze organisatie in te bedden in de nieuwe stichting Noordwijk Marketing. “Partijen bij elkaar brengen en concepten opzetten, daar houd ik van. Ik wil laten zien wat je aan het doen bent; de mensen moeten zich senang voelen, of het nu een eigenaar van een vijfsterren hotel, campinghouder of beheerder van een pannenkoekenrestaurant is. Iedereen is even belangrijk.”

Wat heeft Flinkerbusch in de afgelopen jaren niet bereikt? “Ik had nog veel meer activiteiten willen ontplooien om Noordwijk op de kaart te zetten. Dat lukte echter niet door een te klein budget in verhouding tot Amsterdam, Den Haag of Rotterdam. Ik moet opboksen tegen het strand van Scheveningen en de congresmarkten van Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. Amsterdam Marketing heeft veel minder resultaat per geïnvesteerde euro dan Noordwijk Marketing. Daar ben ik van overtuigd.”

Ieder nadeel heeft echter zijn voordeel, aldus de van oorsprong Hagenees. “De mindere middelen beperken je in wat je doet, daarom moesten we zorgen voor een ‘lean and mean’ communicatie. We vroegen bijvoorbeeld burgemeester Harry Groen om Mark Rutte uit te nodigen om de kabinetsonderhandelingen in Noordwijk te voeren. Hiermee kwamen we op de voorpagina’s van vele kranten. Ook het nieuws over de mogelijkheid om een parkeerplek per sms te betalen genereerde omgerekend 550.000 euro aan free publicity.”

Stoer

Dat is allemaal mooi een aardig, maar de vraag blijft wat de directeur bezielt om deze functie neer te leggen. Flinkerbusch lacht: “Sommigen vinden dit besluit heel stoer en zeggen me: ‘Jij komt er wel.’ Anderen vragen zich af waarom ik schepen achter mij verbrand. Maar ik wilde niet m’n eigen tentje opzetten en pas een half jaar na mijn besluit om weg te gaan ook de daad bij het woord voegen. Het heeft allemaal te maken met mijn drive: ik ben geen winkeloppasser.”

Flinkerbusch heeft geen idee wie zijn opvolger wordt: die beslissing ligt bij het bestuur van Noordwijk Marketing. Hij laat weten: “De toekomstige directeur moet kwaliteiten hebben op het gebied van marketing, communicatie en PR. Daarnaast moet hij/zij kansen zien en benutten. Als directeur wordt er van alle kanten aan je getrokken door de 180 participanten, dus eigenlijk je bazen, maar je moet een rechte rug houden.”
En waar zal Flinkerbusch over vijf jaar zijn? “Noordwijk en deze streek liggen na aan mijn hart. Het zou zo maar kunnen zijn dat ik in de streek actief ben. Ik word echter geen directeur van een citymarketingorganisatie of zo. Ik wil niet meer hetzelfde doen, maar me bezig houden met communicatie, marketingstrategie, het bouwen van concepten en partijen bij elkaar te brengen. Ik wil samen met anderen iets moois opzetten.”