Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 februari 2011

Zwam Rene van der Horst

Goedenavond allemaal, Of er hier nog stoute kinderen bij zijn, hoef ik niet te vragen. Dat kan ik zo wel zien… Ik hoor jullie denken: “Hè.., is het nou alweer december, dat hebben we toch net gehad?” Ja lieve mensen, klopt helemaal. We zitten pas in februari …de 19e om precies te zijn. “Maar, waarom komt de goede Sint dan aankakken?” Dat komt door de TOV!

Jullie kennen allemaal de TeeOoVee toch? De winkeliers-vereniging. Voorheen de WIVO. Met die club, heb ik al jarenlang zakelijke contacten. Net als wij tijdens de crisis moeten de Voorhoutse winkeliers ook op de kleintjes letten. Je zult zeggen: Dat deden ze ook vóór de crisis al, en dat klopt natuurlijk ook, maar het gaat nu wel heel vee. Heb je gehoord dat Wim Klok zelfs haringsnippers verkoopt… Natuurlijk willen onze winkeliers wel ieder jaar Sinterklaas inhalen. Dat is goed voor de omzet, maar … het mag niet teveel kosten natuurlijk. Want… we blijven wel Voorhouters. Daarom heb ik, Sint Nicolaas, een prijsje met de winkeliers gemaakt.

De Sint voor een klein prijsje…? Ja, maar dan moesten de winkeliers ook wat water bij de wijn doen. Bij de Bisschopswijn in mijn geval… Daarom mocht ik zelf naar Voorhout komen wanneer ik tijd had. Nou, dat heb ik dus gedaan, want zoals je ziet, ben ik effe later dan normaal. De TOV belde me trouwens in oktober al: “Vanaf begin november hoef je zo-wie-zo niet te verschijnen met je zak en je roe. Dan kan je het dorp toch niet in, omdat het spoor dicht is en de Leidse Vaart de hele dag vaststaat”. Daarom ben ik er nu.

Die TOV is best een leuke club hoor. Wist je dat het bestuur altijd samen carnaval viert in Oeteldonk? Jazeker! Verleden jaar komt die lange Wim Klok, Ruud Neuteboom ophalen. Klok helemaal verkleed als vogelverschrikker. Gaten in zijn jas, houten stokken er door heen. Je kent dat wel. Komt-ie bij de winkel van Neuteboom. Staat die Ruud al klaar. met alleen zilverpapier om z’n schoenen. “Wat moet jij voorstellen?” , vraagt Klok. “Ik ga als Camembert”, zegt die Neutboom…

En zoals gezegd… een leuke club die TOV. En, ze denken met je mee ook.
Je moet weten: Ik ben maar een klein ondernemertje. Een ZZP’er (een Zzzint Zonder Piet). Vroeger had ik wél een paar Zwarte Pieten in dienst. Dat ging best, want ik rommelde een beetje met de loonbelasting, Zwarte Pieten die zwart voor me werkten. Dubbel-zwart dus in feite. Kostte echt geen Pepernoot! Ik had Somaliërs, dus schminken hoefde ook niet. Toch ben ik er van afgestapt. De FIOD dreigde met de Operatie Taai Taai. Dat werd mij veuls te link. Ik moest m’n Pieten zo-wie-zo laten gaan, want ze haalden de inburgeringscursus niet. Nou doe ik het in m’n eentje en dat bevalt me eigenlijk prima.

Maar ja, ik was aan het vertellen dat die TOV van jullie lang niet gek is. Samen hebben we namelijk voor een geheel nieuwe aanpak gekozen. En die is geniaal… Wij gaan aan feestdagenspreiding doen en Voorhout is ons pilot-project! Voor mij is dat helemaal top! Want ik moet het wel allemaal in 2 weken per jaar verdienen? …Dat bedoel ik. Ga zelf maar na. Ook zonder Pieten lopen mijn vaste lasten gewoon door. Wat denk je dat zo’n paard kost? Dat zijn investeringen, hoor jongens! Helemaal sinds die Totillas aan die Duitsers is verkocht. Ik heb nu een occasionnetje op de kop getikt; een oud afdankertje van Jan van Schooten – je weet wel van de Voorruiters – ‘Rookvlees’, heet-tie, want zo ziet hij er ook uit over een week of drie.

De TOV en ik hebben de Feestdagenspreiding geïntroduceerd en Voorhout heeft de primeur!! Nu kan ik tenminste ook ’s lekker naar de wintersport. Binnenkort heb ik een afspraak met de Kerstman. Die ziet het ook helemaal zitten. Hij wordt gesteund door de VVKH (De Vereniging van Vrije Kerstbomen Handelaren). Snap ik: die willen hun bomen natuurlijk ook het hele jaar door kwijt. En de Kerstman zelf wil ook wel eens aan z’n korte broek op die slee. Wat denk je dat het koud is? Midden in de winter op zo’n cabriolet door de lucht! Natuurlijk wordt het even wennen. Pakjesavond half augustus en surprises uitpakken op de camping. Kan je wel gelijk je nieuwe bbq uitproberen.

Het past ook bij Voorhout als vernieuwende gemeente. Want dat is Voorhout. Vind je niet? Het begon met de nieuwe Agnes. Toen die Agnes er eindelijk weer stond, werd de Herenstraat ge-upkreed. Zo heet dat tegenwoordig. Ja, ge-upkreed! Jongens, jongens.. wat heeft die Herenstraat een tijd gekost. Bijna net zoveel als de nieuwe Agnes. Maar bij de Agnes was dat bewust hè. Activite heeft gedacht: “Als we dan toch een nieuwe Agnes krijgen, moeten we zorgen dat de oude bewoners in ieder geval niet terugkomen. Dus we doen heeeeeeeeeeeeel rustig aan met de bouw. Heeeeeeeeel mak an. Nou dat is aardig gelukt…

Toch dreigde het plannetje van Activite op de valreep nog bijna in het water te vallen. Weet je nog? Die paar senioren die nog over waren, hadden hun koffertje al gepakt en hun nieuwe naambordjes besteld. Toen hoorden ze ineens dat het hele feest afgeblazen werd. Voor hen dan. Er waren namelijk geen voorzieningen voor bejaarden getroffen…

Kijk, dat is nou vernieuwing… Eerst sloop je een bejaardenhuis, omdat het niet meer aan de eisen van de tijd voldoet. Dan plaats je de helft van de oudjes in containers en de andere helft in een flat, zover mogelijk uit het dorp vandaan. En dan zeg je tegen de oudjes die weer terugwillen… en dat zijn echt de laatste der Mohicanen… dat er geen voorzieningen voor ze getroffen zijn. Gelukkig greep toen het gemeentebestuur in.

Hé, dit is uit m’n tekst van verleden jaar… Maakt niet uit… Dat heeft Bert Pilazek me ooit verteld. Hij zei dat hij net als Jan Regeer bij het kuipzwammen ieder jaar ongeveer hetzelfde vertelde. Dat scheelde heel wat tijd vooraf. Enfin, we hadden het over upgraden. Oh ja, zo kwam ik er op. De Herenstraat is dus ge-upgradet. Niet zozeer door de nieuwe bestrating en die rare lantaarnpalen. Maar vooral omdat Jan Regeer er is gaan wonen...

De Toog is ook geupgradet met die nieuwe veranda. Boerhaave ook, al zie dat alleen binnen. Die jongens van Veenhof hebben hun caféruimte flexibel gemaakt met schuifwanden. Slim, vind ik. Het moest ook echt. Vooral met de Jazz-avonden merkte je dat het café eigenlijk te krap was. Als zo’n jazzkerel één keer achter je uithaalde met zijn saxofoon, blies hij zo je bokbiertje van de bar af. Zelfs Ton en Hein - die wel van geld verdienen zijn, maar veel minder van het uitgeven - , dachten: Dat kan zo niet langer.

Nou ben ik wel reuze benieuwd waar Welgelegen mee komt. Maar, Dirk Kraakman kennende, doet-tie gewoon helemaal niks. Hij is toch al uniek met zijn Perzische tapijtjes van ‘Toen was Geluk nog heel Gewoon’. In Welgelegen zitten trouwens meer bejaarden dan in de Agnes. Weet je wat ook uniek is? Als straks de paal van Geen Doorgaand Verkeer op de Jac wordt geplaatst, hebben Dick en Jol het enige café in Nederland aan een woonerf.

Net als de Agnes is die paal ook weer een typisch staaltje van Voorhouts omkeergedrag. Ouders van kinderen van de scholen op de Jac, gooien hun auto’s midden op de rijweg. Moeders staan drie-dik met elkaar te lullen op het fietspad. De boel wordt hartstikke onoverzichtelijk en vervolgens gaan dezelfde mensen bij de gemeente lopen zeiken dat de Jacoba van Beierenweg gevaarlijk is. Wat doet de gemeente? En let op: …ook daarin zijn Voorhouters weer anders dan de rest van Nederland. Want overal zetten ze gewoon een paar dagen een politieagent neer om bonnen uit te delen. En wat doet Voorhout? …De gemeente pleurt een paal neer om de boel definitief af te sluiten. Jullie mogen toch wel heel dankbaar zijn dat jullie met z’n allen in zo’n uniek dorp kunnen wonen.

Iets anders. Durven jullie nog met de trein? Ik niet. Ik hou het bij mijn paardje Rookvlees. Het is al riskant zat om het station te bereiken en al je er dan eenmaal bent, wordt het nog linker, want voor hetzelfde geld blijkt het koper gejat en dondert de trein naar Leiden gewoon uit de rails.

Wat zeg ik? Voor hetzelfde geld… Nee voor veel meer geld. Want koper is het nieuwe goud! Had je dat ooit gedacht? Dat koper zoveel waard zou worden? Koper! En die Rijnsburgers, al die uien, lachen zich een kreukel met die koperen potten voor de ramen. Tja, koper is het nieuwe goud. Ik heb daar ’s goed over nagedacht. Want als je zóiets kunt voorspellen, kun je slapend rijk worden. Het kostte me een paar dagen, maar toen wist ik het! … Ik ben in het blik gegaan! Want blik wordt het nieuwe koper. Jazeker!

En het mooie is… het is nu nog makkelijk te krijgen. Voor weinig! Ik ga bijvoorbeeld naar de PLUS en laad m’n karretje vol met halve liters. Dat deed ik vroeger ook al, ook toen ik nog niet in blik investeerde… Alleen flikkerde ik toen die lege blikjes gewoon weg. Dom, dom, dom, dom!
Dat is nu afgelopen natuurlijk. Ieder leeg blikje gaat in de opslag. Het schiet al lekker op m’n voorraad, maar ieder voordeel heb z’n nadeel…ik moet wel heel veel bier drinken. .Maar je bent investeerder of je bent het niet. En iemand moet het doen toch…?

Ik kom er ook makkelijk mee weg thuis. Als ik vroeger naar de koelkast liep en terugkwam met een blikje bier was het van: Neem je nou alweer een biertje?... Nu is het “”Ssst jongens, Papa is aan het werk!” Ik ga ook wel ‘s naar de Aldi op het Oosthoutplein voor de inkoop. Daar lopen trouwens heel wat mede-investeerders, heb ik gezien. Vooral Polen zitten zwaar in het blik! Je herkent beleggers in blik vrij gemakkelijk. Zelfs zonder in hun winkelwagentje te kijken. ..(buik laten zien).

Jongens, op 1 augustus ben ik er weer. Niet met pepernoten, maar met eieren! Dan ga ik weer lekker bijbeunen… Bij wie? Bij de Paashaas.. natuurlijk. Feestdagenspreiding toch!