Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 juni 2011

‘Goochelen is een gevoel dat je op het publiek overbrengt’

Barry is Nederlands Kampioen Goochelen

STREEK – In zijn vrije tijd begon Barry Olivier tien jaar geleden met goochelen. Voor de spiegel in zijn slaapkamer liet hij muntjes verdwijnen en verschijnen. Dit jaar nam hij deel aan het Nederlands Kampioenschap Goochelen en won hij de eerste prijs in de categorie ‘Close-up goochelen’. En dat niet alleen, want hij had het hoogste aantal punten van alle winnaars in de overige categorieën, zoals illusionisten en mentalisten. Hierdoor werd hij benoemd tot Grand Prix Winnaar 2011 en mag ‘Magic Barry’ zich een jaar lang de beste goochelaar van Nederland noemen.

Barry woont op het grensgebied van Sassenheim en Lisse en verdient zijn brood als meester aan de R.K. basisschool De Bronckhorst in Noordwijk. Af en toe toont hij op een vrijdagmiddag een goocheltruc aan zijn leerlingen, maar deze kinderen hadden nooit kunnen vermoeden dat zij een meester hebben die aan de top van het Nederlands goochelen staat.

‘Tot twee jaar geleden dacht ik ook niet dat ik ooit aan het Nederlands Kampioenschap mee zou doen’, laat Barry bescheiden weten. Hij volgde echter privé-lessen bij de Dutch School of Magics, waarbij hem te kennen werd gegeven dat hij bij het NK niet zou misstaan. Vorig jaar deed Barry voor het eerst mee en won hij prompt de categorie ‘Close-up goochelen’. In het weekend van 3 en 4 juni deed Barry er nog een schepje bovenop en werd hij tot beste goochelaar van Nederland gekroond.

Om dit te bereiken heeft de goochelaar in zijn vrije tijd keihard getraind. ‘Iedere dag oefen ik anderhalf uur en tijdens vakanties is dat dagelijks zes uur. Ik ging dan ook vol vertrouwen naar het NK, want ik wist dat ik harder had getraind dan de anderen. Niemand is zo gek om zes uur per dag te oefenen. Behalve ik dan.’ Barry bedacht zijn close-up act helemaal zelf; zeveneneenhalve minuut lang goochelt hij op de maat van de muziek kaarten, munten en goochelstokjes. Het begint met een lintje om een kaars die in een goochelstok verandert, waarna alles in elkaar overloopt. De act eindigt met megagrote munten en kaarten. ‘Ik ga niet vertellen waar ik die verstop’, lacht de Nederlands Kampioen.

In 2012 doet Barry mee aan het Wereldkampioenschap Goochelen dat in Blackpool (Engeland) zal plaatsvinden. Hij maakt dan een goede kans om zijn huidige prestatie te overtreffen. ‘Dit is een unieke act en een aubade aan de technische goochelkunst. De trucjes zelf zijn niet nieuw, maar de combinatie waarin ik de trucs doe, wel. Goochelen is een gevoel dat je op het publiek overbrengt. Ik vind het mooi om dichtbij de mensen te goochelen; zo zijn ze gedwongen om de magie te ervaren. Het is namelijk puur aan de goochelaar zelf om de munt te laten verdwijnen en ik maak geen gebruik van bijvoorbeeld verborgen laatjes.’

Waar gaat zijn goochelcarrière naar toe? Blijft Barry docent of geeft hij zijn huidige werk op om zich volledig aan zijn pure passie, het goochelen, te wijden? ‘Inderdaad wil ik het goochelen verder oppakken, ook qua PR en de organisatie daar omheen. Als ik word gevraagd om in de weekenden in het buitenland op te treden, dan doe ik het graag. Ik heb hier echter nog niet uitgebreid over nagedacht; voorlopig blijf ik lekker voor de klas staan.’